Commercial ‘Suiker veroorzaakt rimpels’ moet van de buis en sociale mediakanalen

Two women in living room watching television eating chocolates s

Parfumerie Douglas mag een reclame waarin suiker wordt neergezet als dé oorzaak van huidveroudering niet meer uitzenden. Dat heeft het College van Beroep van de Stichting Reclame Code bepaald.

Zowel op televisie als via andere kanalen - zoals sociale media en de eigen website - mag de parfumerie de commercial niet meer vertonen. Ook in andere reclame-uitingen mag de claim ‘suiker veroorzaakt rimpels’ niet meer worden gebezigd.

Geen bewijs voor relatie suiker en rimpels

Volgens Kenniscentrum suiker & voeding (KSV) bestaat er geen wetenschappelijk bewijs waaruit blijkt dat de consumptie van suiker rimpels veroorzaakt. Naar aanleiding van de Douglas-reclame diende het kenniscentrum hierover een klacht in bij de Stichting Reclame Code (SRC).

KSV is van mening dat de Douglas-reclame onjuiste en ongenuanceerde informatie over suiker bevat. En daarmee wordt volgens de organisatie bij consumenten een fout beeld over suiker neergezet. De SRC stelde in een uitspraak op 9 juni jl. KSV al in het gelijk, maar Parfumerie Douglas ging daarna in hoger beroep. Ook het College van Beroep geeft KSV in hoger beroep gelijk.

Verantwoord gebruik suiker

Het KSV geeft aan te zijn blij te zijn met de uitspraak van het College in hoger beroep. 'De activiteiten van het kenniscentrum zijn gericht op de ondersteuning van een verantwoorde voeding en leefstijl waarin plaats is voor alle voedingsstoffen', stelt het KSV in zijn persbericht. 'Daarin is ook plaats voor een verantwoord gebruik van suiker, waarover veel ongenuanceerde en onjuiste informatie de ronde doet. KSV komt daarom ook op tegen onjuiste informatie over suiker die consumenten misleidt zoals voorgespiegeld in de tv-reclame van Douglas. De informatie die Kenniscentrum suiker & voeding verspreidt is gebaseerd op gedegen wetenschappelijk onderzoek en adviezen van onafhankelijke adviesorganen zoals de Gezondheidsraad.'

Verkeerde been

De SRC stelde in een eerste zitting rond de zaak dat de gemiddelde consument door de misleidende reclame van Douglas op het verkeerde been is gezet. Daarbij heeft ze de reclame-uiting misleidend en oneerlijk genoemd. Dat is in hoger beroep bevestigd: het College van Beroep heeft nu geoordeeld dat Douglas er niet in is geslaagd hard te maken dat suiker rimpels veroorzaakt, zoals gesuggereerd in haar reclame. 'De reclame-uiting waarin in tekst en in beeld wordt beweerd dat ‘suiker rimpels veroorzaakt’ is onjuist en derhalve misleidend', aldus KSV.

 
Lees ook
Vierde Nationale Suiker Challenge van start

Vierde Nationale Suiker Challenge van start

Gisteren ging de vierde Nationale Suiker Challenge van start. Dit jaar proberen 50.000 Nederlanders een week lang geen producten te eten en te drinken met toegevoegde suikers.

RIVM: afspraken met voedingsindustrie over suiker en zout hielpen nauwelijks

RIVM: afspraken met voedingsindustrie over suiker en zout hielpen nauwelijks

Het is een soort terugkomend ritueel: het RIVM ontdekt jaarlijks opnieuw dat ondanks het Akkoord Verbetering Productsamenstelling, Nederlanders nog steeds te veel zout en suiker binnenkrijgen. “Er had meer kunnen worden bereikt als voor meer producten afspraken gemaakt waren”, aldus het RIVM.

Een week lang suikervrij

Een week lang suikervrij

Van 7 t/m 13 juni vindt voor de vierde keer de Nationale Suiker Challenge plaats. Doel: een week lang zonder toegevoegde suikers eten en drinken. Organisator Diabetes Fonds hoopt met de campagne 75.000 mensen zo ver te krijgen.