Commerciële belangen staan integrale aanpak overgewicht in de weg

Voedingsmiddelenbedrijven werken ieder voor zich om een bijdrage te leveren aan het oplossen van het probleem van overgewicht. Ze zouden de handen ineen moeten slaan met andere partijen, vindt hoogleraar Jaap Seidell van de Vrije Universiteit, één van de sprekers tijdens het VMT-symposium Food for kids in Maarssen.

Voedingsmiddelenbedrijven werken ieder voor zich om een bijdrage te leveren aan het oplossen van het probleem van overgewicht. Ze zouden de handen ineen moeten slaan met andere partijen, vindt hoogleraar Jaap Seidell van de Vrije Universiteit, één van de sprekers tijdens het VMT-symposium Food for kids in Maarssen.


"Er is veel versnippering rond het beleid voor overgewicht. Er zijn te weinig linkjes", verklaart Seidell. Volgens de hoogleraar voeding en gezondheid zijn er zoveel initiatieven op het gebied van overwicht gaande "dat je er een telefoonboek mee zou kunnen vullen."


Integrale aanpak
Seidell hamert al een aantal jaar op een integrale aanpak van overgewicht. Die laat nog op zich wachten. Hij zou graag zien dat voedingsbedrijven geld doneren in één grote pot om het probleem aan te pakken. Maar dit komt nauwelijks van de grond. Bedrijven komen niet los met grote bedragen. "Ze moeten bedragen verantwoorden en ze krijgen er niet gelijk iets voor terug", aldus de voedingsdeskundige. Verder zijn ze bang voor hun concurrentiepositie, denkt hij.


Individuele initiatieven
Individuele initiatieven om overgewicht te bestrijden zijn er genoeg. Albert Heijn ontwikkelde een speciaal programma voor lagere scholen om scholieren aan te zetten tot gezonder eetgedrag. Zo bevat het ‘Ik eet het beter'-programma online lesmodules over goede voeding en houdt de supermarktketen een jaarlijkse gezonde lunch.


"Niet, ik eet het beter. Nee, Albert Heijn weet het beter", klonk het uit de zaal. Seidell vroeg zich af waarom Albert Heijn niet met andere partijen samenwerkt in het belang van de gezondheid van de jeugd. "We zijn in gesprek met het ministerie van VWS. We willen allemaal dat kinderen gezonder worden", zei Meike van Es van Albert Heijn.


Coca Cola houdt ieder jaar samen met NOC-NSF Mission Olympic, waaraan 150.000 scholieren mee doen. "Dit is een niet-commercieel initiatief", benadrukt Guido van Alphen van Coca Cola.


Commercieel
Niet iedereen is overtuigd van dat niet-commerciële aspect. Het is vooral eigen belang en ieder voor zich, stelt een bezoeker. Jaap Seidell concludeert dat voedingsbedrijven veel doen om overgewicht terug te brengen. Het is soms moeilijk balanceren tussen commercie en maatschappelijk verantwoord ondernemen, erkent hij. Volgens Seidell kunnen professionele marketeers van voedingsmiddelenbedrijven samen een grote rol spelen om kinderen gezonder te laten leven door een goede voeding en leefstijl te promoten.

Meer over
Lees ook
Blog: (Bijna) diëtist

Blog: (Bijna) diëtist

Wanneer mensen horen dat ik Voeding en Diëtetiek studeer, verandert een etentje vaak spontaan in een impromptu intakegesprek. “Zijn koolhydraten nou goed of slecht?” Zo begint het meestal. Soms wijzen ze naar de pasta op hun bord: “Is dit wel gezond?”

Vertrouwen van klanten in merken na nep-nieuws ongewijzigd

Vertrouwen van klanten in merken na nep-nieuws ongewijzigd

Nep-nieuws over grote merken tast het vertrouwen van klanten in het merk niet aan. Dit blijkt uit een onderzoek van Yang Cheng van de North Carolina State University.Volgens Cheng is er veel eerder onderzoek verricht naar de reactie van consumenten op nep-nieuws op sociale media, maar er is weinig gekeken naar hoe dit het vertrouwen in merken kan beïnvloeden....

McDonald’s introduceert veggie nuggets

McDonald’s introduceert veggie nuggets

Fastfoodketen McDonald’s biedt haar kip nuggets vanaf deze week ook in een vegetarische variant aan. Met de Veggie Nuggets wil McDonalds’s inspelen op de groeiende behoefte van gasten om minder vlees te consumeren.Dat meldt McDonald’s gisteren. De fastfoodketen zegt te zien dat steeds meer gasten ervoor kiezen om een keertje geen vlees te eten. Veggie...