Consument in coronatijden: avocado’s zijn in, bacon en zuivel zijn uit

avocado-1276884_1920-A1200x800

De coronacrisis leidt wereldwijd tot een veranderend eetpatroon. Consumenten willen hoofdzakelijk comfort en voedsel dat bijdraagt aan het versterken van het immuunsysteem. Dit leidt tot een stijging van avocadoverkopen en een daling van varkensvleesverkopen.

De coronacrisis leidt tot meer behoefte aan comfort-eten, meldt Bloomberg. Aan de ene kant leidt de coronacrisis tot het vaker thuis bakken van producten. Aan de andere kant eten consumenten volgens Bloomberg thuis gezonder dan dat zij in restaurants zouden doen, meldt zusterblad VMT.

Bewuster eten

Volgens Sylvain Charlebois, professor en senior director van het agri-food analytische lab aan de Dalhousie Universiteit in Halifax in Canada, heeft het coronavirus ‘hoe dan ook alles veranderd’. ‘Consumenten zijn veel bezorgder en bewuster over het eten dat ze op tafel zetten. Dat verandert de mindset van de consumenten enorm’, aldus Charlebois.

Toename verpakte voedingsmiddelen

Volgens experts zijn sommige veranderingen blijvend, ook na de coronacrisis. Consumenten kopen nu meer verpakte voedingsmiddelen, en zijn volgens Bloomberg wellicht verrast als zij de verbeterde kwaliteit van deze producten ervaren. Dit kan ervoor zorgen dat ze deze producten ook na de coronacrisis blijven aanschaffen. Ook zullen consumenten volgens deze experts meer thuis blijven koken na het eindigen van de lockdowns.

Stijging verkopen avocado’s

Deze veranderende voedingsbehoeften leiden tot een enorme toename van de vraag naar avocado’s. Deze vraagstijging leidt tot een prijsstijging van 60% voor avocado’s sinds begin maart. Bij de start van de lockdowns hebben de boeren in Mexico (grootste leverancier van avocado’s, red.) hun oogstactiviteiten vertraagd, omdat zij een daling in de vraag verwachtten.

Echter tegen de verwachting in, is de vraag naar avocado’s juist toegenomen. Het lijkt een favoriet ingrediënt bij de thuisblijvers. Doordat de vraag hoger is dan de boeren verwachtten, is de prijs ook behoorlijk gestegen.

avocado-prijzen-mexico-corona-1024x576

lemon-5108779_1920-300x200 Citroen en sinaasappelsap

Daarnaast is de verkoop van citroenen gestegen. Volgens marktonderzoeker IRI zijn er 50% meer citroenen verkocht dan in dezelfde periode vorig jaar. Naar verwachting komt dit doordat citroenen vitamine C bevatten. Sinaasappelsap, wat eerder bekritiseerd werd vanwege het hoge suikergehalte, is ook in populariteit gestegen.

Toename snackverkoop

Volgens Bloomberg is eten voor velen een middel om even te ontsnappen van de verveling en de stress in deze coronatijden. Consumenten kopen daarbij producten die zij voor de crisis nog verafschuwden, aldus Bloomberg. Daarbij zijn vooral verpakte voedingsmiddelen nieuw leven in geblazen.

Ook snacks worden meer verkocht in coronatijden. Dit komt volgens Bloomberg deels doordat mensen thuis zitten, maar ook omdat consumenten nu meer dingen ondernemen waarbij snacken makkelijker is, zoals het kijken van tv. In Zuid-Korea zijn de verkopen van snacks met 9% gestegen ten opzichte van vorig jaar, volgens Euromonitor International Ltd.

Daling bacon en zuivel

Waar sommige producten stijgen in vraag, nemen anderen juist af. De vraag naar bacon is bijvoorbeeld gedaald. Ook boter en kaas zijn minder in trek. Om die reden zijn veel boeren genoodzaakt om melk te dumpen, omdat de vraag naar melk en melkproducten is gedaald. Boterprijzen zijn volgens Bloomberg het laagst sinds een decennium. En ook de kaasprijzen zijn enorm gekelderd in de Verenigde Staten.

kaas-en-boter-1024x576

Zekerheid

supermarkt-300x200 Ook aardappelverwerkers zien een daling in de afzet. Aangezien de vraag vanuit horeca en foodservice stilligt, is de afzet van deze producten volgens Bloomberg tot 90% gedaald. Daarnaast zien consumenten dat ze voor €20 in de supermarkt meer kunnen kopen dan in een restaurant, vertelt Nicholas Fereday, senior analist consumentengoederen bij RaboResearch New York, aan Bloomberg.

‘Er vindt een vereenvoudiging plaats. Verpakte voedingsmiddelen zijn volop beschikbaar, en consumenten zullen dat onthouden. Op het moment dat er niks meer beschikbaar was, hebben deze bedrijven gepresteerd en geleverd’, aldus Fereday.

Lees ook
€1,5 miljoen om kinderen groente te leren eten

€1,5 miljoen om kinderen groente te leren eten

De Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek (NWO) kende een Vici-beurs van €1,5 miljoen toe voor onderzoek naar waarom kinderen soms iets weigeren te eten zonder het ooit geproefd te hebben.

Gezondere producten beter zichtbaar in de supermarkt

Gezondere producten beter zichtbaar in de supermarkt

Leidt het plaatsen van meer gezonde producten op ooghoogte in de supermarkt tot het vaker kopen van deze producten? Wetenschappers gaan dit uitzoeken.

Campagne tegen zuivelverspilling

Campagne tegen zuivelverspilling

Met de publiekscampagne 'Kijk, ruik, proef en vouw' vraagt Zuivelpak aandacht voor de houdbaarheid van zuivel, in de hoop voedselverspilling tegen te gaan.