Consument wil extra betalen voor duurzame verpakking

attachment-PLUS-AGF-12-638327-original-1548921891

Het merendeel van de consumenten vindt duurzame verpakkingen belangrijk bij aankoop van groente en fruit. Ruim een derde is bereid hier meer voor te betalen. Consumenten zijn echter nog onvoldoende bekend met de milieu-impact en het nut van verpakkingen.

Dat blijkt uit een enquête van PanelWizard in opdracht van ABN AMRO. Het rapport is hier te downloaden.

Steeds meer consumenten vinden het belangrijk dat producten in duurzame verpakkingen worden aangeboden. Hierdoor vermindert het verbruik van plastic en wordt de mogelijkheid van hergebruik vergroot.

Meerderheid consumenten voor duurzame verpakkingen

Het onderzoek wijst uit dat 66 procent van de consumenten het belangrijk vindt dat producenten van voorverpakte groente of fruit voor duurzame verpakkingen kiezen. 35 procent is bereid om hier meer voor te betalen. Een meerderheid (68 procent) vindt het onzin dat komkommers of paprika’s in plastic worden verpakt.

Consumenten onvoldoende bekend met milieu-impact en nut

Tegelijkertijd vindt de consument het óók erg belangrijk dat producten hygiënisch en lang vers blijven, iets wat vaak juist door een verpakking wordt gewaarborgd.

ABN AMRO concludeert op basis van het onderzoek dat consumenten nog onvoldoende bekend zijn met de milieu-impact van verschillende verpakkingsvormen en waarom een product wordt verpakt. Zo is het bij de keuze voor een verpakking ook belangrijk de CO2-uitstoot bij de productie en transport mee te wegen, alsook de houdbaarheid van een product om voedselverspilling te voorkomen.

Vraag naar duurzame en recyclebare verpakkingen groeit snel

Behalve consumenten hebben ook overheden steeds meer aandacht voor de schaduwkanten van plastic afval, meldt ABN AMRO. Zowel Nederland als de Europese Unie hebben een strategie die is gericht op circulariteit. Supermarkten en voedselleveranciers hebben daarom meer aandacht voor - en vraag naar - duurzame en recyclebare verpakkingen.

Niet eenvoudig

Volgens de ABN AMRO moeten inkopers van supermarktketens en hun leveranciers naast de duurzaamheid van de verpakking rekening houden met functionele kenmerken, zoals de invloed op houdbaarheid, voedselveiligheid, gemak en aantrekkingskracht voor de consument, kosten en transporteerbaarheid.

Ook kan een de levenscyclus van een verpakking niet los worden gezien van het product. Zo zal een kunststof fles met motorolie als chemisch afval worden verbrand, terwijl een ketchupfles van hetzelfde materiaal kan worden gerecycled.

ABN AMRO stelt dat supermarktketens en leveranciers bovendien terughoudend zijn in het gebruik van biologisch afbreekbare plastics. Voor de grondstoffen van deze plastics wordt vaak schaarse landbouwgrond gebruikt die eigenlijk nodig is voor het verbouwen van voedsel. Daarnaast zijn afvalverwerkers hier niet voldoende op ingesteld, waardoor het vaak alsnog in de verbrandingsoven terechtkomt.

Samenwerking supermarkten, levensmiddelen- en verpakkingsproducenten cruciaal

Volgens ABN AMRO is het voor supermarkten, levensmiddelen- en verpakkingsproducenten essentieel goed te onderbouwen welke verpakking gedurende de levenscyclus de minste milieu-impact heeft.

‘Meer onderzoek kan helpen bij het bepalen van gezamenlijke doelen’, zegt Albert Jan Swart, Sector Econoom Industrie van ABN AMRO. ‘Vooral supermarkten en hun grotere leveranciers maken al gebruik van Life Cycle Analysis (LCA) om te bepalen welke verpakking het meest duurzaam is. Verpakkingsleveranciers kunnen actiever inspelen op de duurzame ambities als deze kostbare analyses worden gedeeld. Intensiever samenwerken en kennis uitwisselen, onder meer over de productie van monomaterialen, is cruciaal om productielijnen te verduurzamen en de recycling van alle verpakkingen een stap dichterbij te brengen.’

Toename plastic afval door corona

Volgens Swart is er als gevolg van corona een significante toename van de consumptie thuis. ‘Dat is ook te merken aan de hoeveelheid plastic verpakkingsafval van consumenten, die met circa 15 procent is toegenomen. De coronacrisis leidt tot een verschuiving van de vraag naar verpakkingen, van bulkverpakkingen voor horeca en wegwerpverpakkingen voor to-go naar (kleinere) thuisverpakkingen. Deze verschuiving is naar verwachting voor een deel structureel doordat het aantal werkplekken in kantoren wordt verlaagd en vaker thuiswerken de norm wordt.’

Lees ook
Eetgedrag Nederlanders veranderd door COVID-19

Eetgedrag Nederlanders veranderd door COVID-19

22% van de Nederlanders eten sinds de coronacrisis gezonder en 12% juist minder gezond. Dit kwam uit onderzoek van Wageningen University & Research (WUR) naar het effect van de pandemie op ons eetgedrag.

Drenthe wordt experimenteergebied voor duurzame landbouw

Drenthe wordt experimenteergebied voor duurzame landbouw

Het ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit heeft Drenthe aangewezen als gebied om met het verduurzamen van de landbouw te experimenteren.

‘Vlaming kiest voor pure en lokale voeding’

‘Vlaming kiest voor pure en lokale voeding’

42 procent van de Vlamingen kiest voor gerechten op basis van pure producten en 52 procent van de Vlamingen geeft aan dat ze lokale productie belangrijk vinden bij de aankoop van verse voeding. Dit blijkt uit een trendrapport dat VLAM, het Vlaams Centrum voor Agro- en Visserijmarketing publiceerde ter gelegenheid van Wereldmelkdag.