Consument wil informatie over duurzame vis

Consumenten weten weinig over de Nederlandse visserij op de Noordzee. Er is een grote afstand tussen consumenten en de visserijsector.

Consumenten weten weinig over de Nederlandse visserij op de Noordzee. Er is een grote afstand tussen consumenten en de visserijsector.


Dit is naar voren gekomen uit verschillende consumentenpanels die gehouden zijn voorafgaand aan een bijeenkomst van het consumentenplatform van het ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit (LNV). Het platform signaleert behoefte aan duidelijke informatie bij consumenten over duurzame vis. Hoewel consumenten weinig over duurzame vis weten, hebben ze wel gehoord over overbevissing. Een deel van de consumenten is geïnteresseerd in duurzame vis maar weet niet waar men op moet letten. Veel consumenten weten wel dat vis gezond is, waarschijnlijk door veel reclames voor voedingssupplementen en Omega 3. Volgens het consumentenplatform zou de consument een positief gevoel moet krijgen bij het eten van vis uit de Noordzee: verse vis uit de Noordzee als cultuurgoed. Vis zou moeten passen in het beeld van het goede leven.   


Volgens de uitkomst van het platform kiezen consumenten pas voor duurzame vis als er een 'wenkend perspectief' is. Hiervoor zou de markt de uitdaging voor meer duurzaamheid moeten oppakken, met meer investering en ontwikkeling, waarbij de overheid de kaders schept.


In het consumentenplatform zitten consumentendeskundigen op persoonlijke titel uit verschillende geledingen. Het is ingesteld door de minister van LNV en brengt de wensen en zorgen van consumenten in kaart over onderwerpen waarmee het ministerie van LNV zich bezighoudt. Op verzoek van het ministerie boog het platform zich over het thema vis, onder de titel 'Vis moet, kan dat?'.

Meer over
Lees ook
Blog: (Bijna) diëtist

Blog: (Bijna) diëtist

Wanneer mensen horen dat ik Voeding en Diëtetiek studeer, verandert een etentje vaak spontaan in een impromptu intakegesprek. “Zijn koolhydraten nou goed of slecht?” Zo begint het meestal. Soms wijzen ze naar de pasta op hun bord: “Is dit wel gezond?”

Vertrouwen van klanten in merken na nep-nieuws ongewijzigd

Vertrouwen van klanten in merken na nep-nieuws ongewijzigd

Nep-nieuws over grote merken tast het vertrouwen van klanten in het merk niet aan. Dit blijkt uit een onderzoek van Yang Cheng van de North Carolina State University.Volgens Cheng is er veel eerder onderzoek verricht naar de reactie van consumenten op nep-nieuws op sociale media, maar er is weinig gekeken naar hoe dit het vertrouwen in merken kan beïnvloeden....

McDonald’s introduceert veggie nuggets

McDonald’s introduceert veggie nuggets

Fastfoodketen McDonald’s biedt haar kip nuggets vanaf deze week ook in een vegetarische variant aan. Met de Veggie Nuggets wil McDonalds’s inspelen op de groeiende behoefte van gasten om minder vlees te consumeren.Dat meldt McDonald’s gisteren. De fastfoodketen zegt te zien dat steeds meer gasten ervoor kiezen om een keertje geen vlees te eten. Veggie...