Consumenten kiezen niet voor plantaardig vanwege hoge inflatie

plantaardig-vleesvervanger-eiwittransitie-pixabay

Wageningen University & Resource publiceerde onlangs de Agrifoodmonitor 2022. Hieruit blijkt dat Nederlandse consumenten wel openstaan voor plantaardige alternatieven maar er in de praktijk niet voor kiezen. Volgens Ceel Elemans, sector specialist Food van ING, maakt de hoge inflatie het lastig om voor plantaardig eten te kiezen.

“Nederlandse consumenten staan ervoor open om zuivel, vlees en eieren te vervangen door plantaardige alternatieven. Al jaren wijzen enquêtes onder consumenten (NielsenIQ, IRI) uit dat zij vol goede plannen zitten om andere keuzes te maken in eten en drinken. Maar hun gedrag laat anders zien. Als het er erop aankomt, kiest de consument toch voor dierlijke producten. Na jarenlange groei nemen de omzetten en volumes van plantaardige alternatieven in supermarkten af, dit jaar zelfs al met zo’n 6 procent.

In lastige tijden met hoge inflatieniveaus en dure boodschappen, zijn consumenten extra kritisch op hun uitgaven en kopen zij prijsbewuster. Ze zoeken goedkopere alternatieven. Premium producten hebben het ook lastiger op het schap. Nog steeds zijn plantaardige alternatieven in het schap duurder dan de gangbare producten, gemiddeld genomen zo’n 25 procent.

Voor de omzetdaling zijn meerdere verklaringen te geven. Uit de Agrifoodmonitor 2022 van Wageningen University & Research (WUR) blijkt dat de Nederlandse consument waarde hecht aan duurzaam voedsel. Maar het behalen van persoonlijk voordeel vindt de consument nog belangrijker, zoals smaak en betaalbaarheid.

De consument die minder vlees of zuivelproducten wil eten hoeft ook niet meteen over te stappen op plantaardige alternatieven. Er zijn meer keuzemogelijkheden zoals meer variatie op het bord, een keer vlees vervangen door vis, of meer groente en ander eiwitrijk voedsel zoals noten en peulvruchten of door meer gebruik te maken van de Schijf van Vijf.

Voor duurzaam geproduceerd voedsel is het een uitdaging om de kostenstijgingen door de consument vergoed te krijgen. Het is dan ook vrij logisch dat de afzet van plantaardige alternatieven, maar ook van biologische producten juist nu daalt. Ook deze categorieën, die al duurder zijn, hebben ook te maken met duurdere grondstoffen en hogere energieprijzen waarvoor uiteindelijk de consument meer moet betalen. De daling van plantaardige alternatieven is significanter dan die van de gemiddelde voedselboodschappen die dit jaar maar hooguit 2 procent zullen dalen.”

Altijd op de hoogte blijven? 

Neem een abonnement
  
Lees ook
Gebiedspilot plantaardige eiwitten van start in Altena

Gebiedspilot plantaardige eiwitten van start in Altena

De Noord-Brabantse gemeente Altena is het toneel van de eerste Nederlandse gebiedspilot plantaardige eiwitten. Bij supermarkten, scholen en restaurants worden interventies getest om de lokale bevolking te stimuleren vaker de plantaardige voedselkeuze te maken. Lokale ambassadeurs helpen mee door hun favoriete plantaardige product en receptinspiratie...

Klanten van Picnic eten steeds gevarieerder en bestellen veel groente

Klanten van Picnic eten steeds gevarieerder en bestellen veel groente

Klanten van online supermarkt Picnic bestelden afgelopen jaar steeds vaker buitenlandse producten zoals mozzarella, mini Turkse pizza’s en knoflooksaus. Wel blijft de top drie van meest verkochte producten in 2022 hetzelfde als die van het voorgaande jaar.

Verkoop vlees- en zuivelvervangers vlakt af, maar ABN AMRO verwacht verdubbeling in 2030

Verkoop vlees- en zuivelvervangers vlakt af, maar ABN AMRO verwacht verdubbeling in 2030

De afgelopen jaren groeide de verkoop van vlees- en zuivelvervangers explosief, maar deze lijkt nu af te vlakken. Desondanks verwacht ABN AMRO de komende acht jaar een verdubbeling van de verkoop van plantaardige alternatieven.