Consumenten kopen minder vlees bij combinatie prijsverhoging en informatie over milieuschade

Vlees supermarkt_pixabay

Foto: Pixabay

Consumenten kopen 36 procent minder vlees in de supermarkt als zowel de prijzen worden verhoogd en ze meer informatie krijgen over de milieuschade door vleesproductie. Dit moet wel in combinatie gebeuren, melden het RIVM en de Vrije Universiteit Amsterdam.

Voor dit onderzoek lieten het RIVM en de Vrije Universiteit Amsterdam ruim 500 deelnemers boodschappen doen in een virtuele supermarkt. Ze moesten voor het hele huishouden boodschappen doen voor zeven keer ontbijt, lunch, avondeten en tussendoortjes. Sommigen kregen te maken met 30 procent duurder vlees, informatie over de milieuschade van vleesproductie en wat zij daar zelf aan konden doen of een combinatie van beide. De rest behoorde tot de controlegroep.

Onderzoek aankoop vlees

De onderzoekers zagen dat deelnemers die te maken kregen met een prijsverhoging op vlees én informatie 386 gram minder vlees kochten. De andere groepen kochten een klein beetje minder of nauwelijks minder. Een hogere prijs zorgde ervoor dat de testpersonen 144 gram minder vlees kochten. Alleen de informatie over de milieuschade van vleesproductie en wat consumenten daar zelf aan kunnen doen had geen effect.

Conclusie

Op basis van dit onderzoek concluderen het RIVM en de Vrije Universiteit Amsterdam dat het verhogen van de prijs van vlees in combinatie met informatie de grootste daling in de verkoop van vlees veroorzaakt. Alleen een prijsverhoging of alleen informatie heeft minder tot geen effect. Alle resultaten van dit onderzoek zijn gepubliceerd in het wetenschappelijk tijdschrift BMC Public Health.

Geen nieuws van Vleesmagazine meer missen? Schrijf je dan nu in voor onze nieuwsbrief en ontvang elke donderdag het laatste nieuws.

Inschrijven nieuwsbrief

Altijd op de hoogte blijven? 

Neem een abonnement
  
Lees ook
Lectoraat Eiwittransitie bij Hogeschool Van Hall Larenstein aan de slag met voeding van de toekomst

Lectoraat Eiwittransitie bij Hogeschool Van Hall Larenstein aan de slag met voeding van de toekomst

Vanaf 2023 start Martina Sura (Ph.D.) bij Hogeschool Van Hall Larenstein in Leeuwarden als lector Eiwittransitie. Het nieuwe lectoraat heeft als doel om via het toepassen van nieuwe inzichten en technieken de eiwittransitie te versnellen, waarbij een accent wordt gelegd op gezond en duurzaam geproduceerd voedsel.

Klanten van Picnic eten steeds gevarieerder en bestellen veel groente

Klanten van Picnic eten steeds gevarieerder en bestellen veel groente

Klanten van online supermarkt Picnic bestelden afgelopen jaar steeds vaker buitenlandse producten zoals mozzarella, mini Turkse pizza’s en knoflooksaus. Wel blijft de top drie van meest verkochte producten in 2022 hetzelfde als die van het voorgaande jaar.

Onderschatting van het risico op hart- en vaatziekten

Onderschatting van het risico op hart- en vaatziekten

Om te voorspellen hoe groot de kans is dat iemand binnen tien jaar een hart-of vaatziekte krijgt gebruiken huisartsen een model. Onderzoekers van het Radboudumc vergeleken het model met het daadwerkelijke aantal hart- en vaatziekten. Hieruit blijkt dat het risico op hart- en vaatziekte anderhalf keer zo groot is dan het huidige model verwacht.