Consumenten kopen minder vlees bij combinatie prijsverhoging en informatie over milieuschade

Vlees supermarkt_pixabay

Foto: Pixabay

Consumenten kopen 36 procent minder vlees in de supermarkt als zowel de prijzen worden verhoogd en ze meer informatie krijgen over de milieuschade door vleesproductie. Dit moet wel in combinatie gebeuren, melden het RIVM en de Vrije Universiteit Amsterdam.

Voor dit onderzoek lieten het RIVM en de Vrije Universiteit Amsterdam ruim 500 deelnemers boodschappen doen in een virtuele supermarkt. Ze moesten voor het hele huishouden boodschappen doen voor zeven keer ontbijt, lunch, avondeten en tussendoortjes. Sommigen kregen te maken met 30 procent duurder vlees, informatie over de milieuschade van vleesproductie en wat zij daar zelf aan konden doen of een combinatie van beide. De rest behoorde tot de controlegroep.

Onderzoek aankoop vlees

De onderzoekers zagen dat deelnemers die te maken kregen met een prijsverhoging op vlees én informatie 386 gram minder vlees kochten. De andere groepen kochten een klein beetje minder of nauwelijks minder. Een hogere prijs zorgde ervoor dat de testpersonen 144 gram minder vlees kochten. Alleen de informatie over de milieuschade van vleesproductie en wat consumenten daar zelf aan kunnen doen had geen effect.

Conclusie

Op basis van dit onderzoek concluderen het RIVM en de Vrije Universiteit Amsterdam dat het verhogen van de prijs van vlees in combinatie met informatie de grootste daling in de verkoop van vlees veroorzaakt. Alleen een prijsverhoging of alleen informatie heeft minder tot geen effect. Alle resultaten van dit onderzoek zijn gepubliceerd in het wetenschappelijk tijdschrift BMC Public Health.

Geen nieuws van Vleesmagazine meer missen? Schrijf je dan nu in voor onze nieuwsbrief en ontvang elke donderdag het laatste nieuws.

Inschrijven nieuwsbrief
Lees ook
Jonge en meer welvarende Nederlanders eten minder vlees en zuivel

Jonge en meer welvarende Nederlanders eten minder vlees en zuivel

Nederlanders eten steeds minder vlees, zo blijkt uit recent onderzoek van SurveyMonkey van Momentive, gehouden onder ruim duizend volwassenen in Nederland. Maar hoeveel minder verschilt per leeftijds- en inkomenscategorie.

‘"Westers dieet" met fastfood zorgt voor vetophoping in leverweefsel’

‘"Westers dieet" met fastfood zorgt voor vetophoping in leverweefsel’

Bepaalde voedingsstoffen in een Westers dieet waarin veel fastfood wordt gegeten, zorgen binnen 24 uur voor vetophoping en ontsteking in menselijk leverweefsel, concludeert onderzoekster Gerian Prins van de Rijksuniversiteit Groningen. Door het eten van veel fastfood wordt de lever blootgesteld aan een overmaat suiker, vet en insuline, die vetophoping...

RIVM start met Nationale Aanpak Productverbetering

RIVM start met Nationale Aanpak Productverbetering

Dit jaar start de Nationale Aanpak Productverbetering (NAPV), waarmee het RIVM verbeteringen in de samenstelling van bewerkte voedingsmiddelen wil versnellen. Het gaat hierbij om producten waar zout of suiker aan toegevoegd is of waarbij de hoeveelheid verzadigd vet te verlagen is. De overheid wil dat fabrikanten het gebruik van zout, suiker en verzadigd...