Consumptie light-frisdranken gestegen

Nederlanders drinken over het algemeen voldoende en gevarieerd. De consumptie van light-frisdranken is gestegen van 18 procent in 2000 tot 30 procent in 2008. Dit blijkt uit het onderzoek ‘Wat drinkt Nederland?', dat de Nederlandse vereniging Frisdranken, Waters en Sappen (FWS) door het bureau GfK heeft laten uitvoeren.

Nederlanders drinken over het algemeen voldoende en gevarieerd. De consumptie van light-frisdranken is gestegen van 18 procent in 2000 tot 30 procent in 2008. Dit blijkt uit het onderzoek ‘Wat drinkt Nederland?', dat de Nederlandse vereniging Frisdranken, Waters en Sappen (FWS) door het bureau GfK heeft laten uitvoeren.

Het onderzoek werd onder ruim tweeduizend Nederlanders ouder dan 4 jaar gedaan, die hun drankenconsumptie zeven dagen lang in een voedingsdagboek noteerden. Hieruit bleek dat er dagelijks gemiddeld 1,7 liter wordt gedronken, inclusief alcoholische dranken. Zonder alcohol is dit 1,5 liter. Koffie en thee zijn met gemiddeld vier tot vijf koppen per dag favoriet, gevolgd door water (ruim twee koppen) en frisdrank (ruim driekwart glas).

Leeftijd
Warme dranken, zoals koffie en thee blijken volgens het onderzoek vooral populair bij mensen boven de dertig. Jongeren tot twintig jaar drinken relatief meer zuiveldranken, siropen en frisdrank. Water en vruchtensappen worden door alle leeftijdscategorieën ongeveer evenveel gedronken.
Personen met overgewicht of obesitas kiezen vaker voor light-varianten en water. Er was in de resultaten nauwelijks verschil tussen mensen met een hoge en lage sociaal-economische status.

Energie
Dranken leveren gemiddeld 344 kilocalorieën per dag. Het grootste aandeel hiervan wordt geleverd door alcoholische dranken (gemiddeld 117 kcal). Verder zijn zuiveldranken (75 kcal), koolzuurhoudende frisdranken (40 kcal) en warme dranken (31 kcal) de belangrijkste energieleveranciers. Het aantal kilocalorieën afkomstig van frisdranken is in acht jaar tijd met 21% afgenomen tot gemiddeld 67 kcal per persoon per dag.

Klik hier voor de brochure ‘Wat drinkt Nederland'

Meer over
Lees ook
Vertrouwen van klanten in merken na nep-nieuws ongewijzigd

Vertrouwen van klanten in merken na nep-nieuws ongewijzigd

Nep-nieuws over grote merken tast het vertrouwen van klanten in het merk niet aan. Dit blijkt uit een onderzoek van Yang Cheng van de North Carolina State University.Volgens Cheng is er veel eerder onderzoek verricht naar de reactie van consumenten op nep-nieuws op sociale media, maar er is weinig gekeken naar hoe dit het vertrouwen in merken kan beïnvloeden....

McDonald’s introduceert veggie nuggets

McDonald’s introduceert veggie nuggets

Fastfoodketen McDonald’s biedt haar kip nuggets vanaf deze week ook in een vegetarische variant aan. Met de Veggie Nuggets wil McDonalds’s inspelen op de groeiende behoefte van gasten om minder vlees te consumeren.Dat meldt McDonald’s gisteren. De fastfoodketen zegt te zien dat steeds meer gasten ervoor kiezen om een keertje geen vlees te eten. Veggie...

Beyond Meat maakt ‘burgers’ voor McDonald’s

Beyond Meat maakt ‘burgers’ voor McDonald’s

Beyond Meat kan binnenkort mogelijk nog een grote fastfoodketen aan zijn klantenbestand toevoegen: McDonald’s. De fabrikant van vleesvervangers heeft een plantaardig alternatief ontwikkeld voor de BLT burgers.Vooralsnog gaat het om een lokale proef in Canada. Bij 28 restaurants in de Canadese provincie Ontario zet McDonald’s een plantaardige burger...