De boer als visitekaartje van biologisch

attachment-biobeurs_staand_rgb_-_200x200

De boer wordt door consumenten gezien als de meest betrouwbare bron van informatie als het over biologisch gaat. Maar hoe vertel je als boer het verhaal over ons eten? Tijdens de Bio Beurs die in januari in Zwolle plaatsvindt zal de workshop ‘De boer of teler als visitekaartje van biologisch’ boeren en burgers inzicht geven in de mogelijkheden.

Gerdien Kleijer begeleidt boeren in de Gelderse Vallei met het vertellen van hun verhaal. Hierbij komt naar voren dat consumenten vaak hele eenvoudige vragen hebben, zoals ‘Hoe lang blijft een biggetje bij het moedervarken?’ of ‘Wat eet een kip eigenlijk?’ Dat is ook de ervaring van Ester Broug, die als Boerenfluitjes vragen van consumenten stelt aan boeren en telers die actief zijn op social media. Door het geven van informatie ontstaat meer begrip over het werk van de boer.

Open dagen

Paula Nijman van Bionext begeleidt boeren die meedoen met de biologische open dagen ‘Lekker naar de Boer’. Zij vertelt wat er allemaal bij komt kijken en wat het je brengt. Als laatste vertelt biologisch varkenshoudster Nieske Neimeijer over haar ervaringen als boerin in de media. Zij geeft regelmatig interviews, voor kleine en grote bladen. Wat doet dat met haar en met haar bedrijf?

De workshop vindt plaats op donderdag 21 januari, van 11.45 tot 12.45 uur, in de Meerhal, workshopruimte A en is gratis toegankelijk voor bezoekers van de Biobeurs in de IJsselhallen in Zwolle.

Ontdek bio

Bionext is in juli 2015 gestart met de driejarige promotiecampagne ‘Ontdek bio’, gericht op de promotie van biologisch. De bekendheid van het Europees biologisch keurmerk is in de afgelopen jaren gegroeid van 10 naar 33 procent. Toch is de herkenning daarmee nog lager dan die van het Eko-keurmerk, dat door 55 procent van de mensen herkend wordt. Met de campagne ‘Ontdek bio’ werkt Bionext samen met de biologische sector aan meer bekendheid van het biologisch keurmerk.

De experts van de campagne ‘Ontdek bio’ zijn te vinden in stand D-186, waar u met alle vragen terecht kunt. In de stand is ook een checklist verkrijgbaar, met de belangrijkste tips voor de promotie van biologisch.

Lees ook
Prentenboek over gezonde voeding voor basisscholen

Prentenboek over gezonde voeding voor basisscholen

Studio Groot doneert samen met Koppert Cress een prentenboek over gezonde voeding aan alle basisscholen in Westland en Midden-Delfland. Het boek vertelt kinderen de do’s en don’ts van gezonde voeding en legt uit waarom vitamines belangrijk zijn.

Project Kok in de klas leert basisschoolkinderen over smaak en koken

Project Kok in de klas leert basisschoolkinderen over smaak en koken

Vanaf deze week gaan zestig professionele koks om een kookles te verzorgen op zestig basisscholen in Nederland, voor het event Kok in de klas. Het event is bedoeld om kinderen te leren over smaak, koken en het koksvak. Ook wil de organisatie kinderen laten kennismaken met meer verschillende soorten groenten en fruit.

Dissertatie Sanne de Laat over aanpak kind naar gezonder gewicht

Dissertatie Sanne de Laat over aanpak kind naar gezonder gewicht

Met de dissertatie Integrated care for childhood overweight and obesity promoveerde arts Maatschappij + Gezondheid Sanne de Laat in maart aan Tilburg University. Vanaf 2017 onderzocht ze het functioneren van de integrale aanpak Kind naar Gezonder Gewicht in ’s-Hertogenbosch.