De Consumentenbond moedigt andermaal de invoering van Nutri-Score aan

nutri-score-.jpg-1

Uit nieuw onderzoek van de Consumentenbond blijkt dat een ruime meerderheid van de consumenten positief is over Nutri-Score. Met de uitkomst van het onderzoek in de hand, roept de Consumentenbond staatssecretaris Blokhuis andermaal op om in Nederland voor Nutri-Score te kiezen. Ook doet de bond aanbevelingen voor een succesvolle introductie van Nutri-Score.

De Consumentenbond voerde dit onderzoek uit om zijn herhaalde roep om Nutri-Score in te voeren kracht bij te zetten en om daarmee Blokhuis te bewegen er iets mee te doen. Volgens de consumentenbond laat Nutri-Score in een oogopslag zien wat de voedingswaarde van een product is. Dit wordt aangegeven met stoplichtkleuren en letters van A tot en met E op een product.

De Consumentenbond stelde meer dan duizend consumenten acht vragen over Nutri-Score. Ook nam de bond twaalf interviews van een half uur af. Dat deden ze met consumenten bij een supermarktschap dat was voorzien van producten met een Nutri-Score-logo.

Consument is positief

Uit dit onderzoek blijkt dat 72 procent van de ondervraagde consumenten (heel) positief is over Nutri-Score. 76 procent staat achter het idee om Nutri-Score op producten te vermelden. Ook komt er naar voren dat als Nutri-Score gezien is op een product het label makkelijk te begrijpen is. Daarnaast geven consumenten aan dat ze graag uitleg willen over de details van de Nutri-Score.

Nutri-Score en Schijf van Vijf  

In een factsheet geeft de Consumentenbond aanbevelingen voor een succesvolle invoering van de Nutri-Score. De bond geeft aan dat het voor Nederland nuttig is om van de ervaringen van andere landen te leren waar Nutri-Score al wordt gebruikt. Ook zou onderzocht moeten worden hoe voedingsadviezen van de Schijf van Vijf en de Nutri-Score beter bij elkaar aansluiten.

Eén voedselkeuzelogo in Nederland

De Consumentenbond is van mening dat alle supermarkten en fabrikanten mee moeten doen en de Nutri-Score op hun verpakkingen moeten plaatsen. Zo kan ook worden voorkomen dat er meerdere voedselkeuzelogo’s bestaan in Nederland.

Voorlichting Nutri-Score   

Om aan de behoefte van de consument over uitleg van het logo te voldoen, zou er volgens de bond voorlichting moet worden gegeven door een onafhankelijke instantie. Het zou de consument duidelijk gemaakt moeten worden hoe de Nutri-Score wordt toegekend, wat er wel en niet is meegenomen in het systeem en waarom; hoe de Nutri-Score kan worden gebruikt (waarom Scoren sommige producten beter of slechter dan je zou verwachten) en hoe het komt dat de Nutri-Score niet altijd met de Schijf van Vijf overeenkomt.

Het voedselkeuzelogo is ontwikkeld door Franse wetenschappers en is gebaseerd op de hoeveelheid calorieën, suikers, verzadigd vet, zout, eiwit, vezels, fruit, groente, noten en peulvruchten in het product.

 

Lees ook
Luistertip: podcast over de Blue Zones

Luistertip: podcast over de Blue Zones

Elke vrijdag deelt de redactie van VoedingNu een luister-, lees- of kijktip. Vandaag tippen we een podcast-aflevering van The Ultimate Health Podcast waarin Dan Buettner vertelt over de ‘Blue Zones’.

Eetbare bushalte opent in Breda

Eetbare bushalte opent in Breda

In Breda vind je tot en met 21 september een eetbare bushalte vol groente en fruit. Het project waarin Nationaal Actieplan Groenten en Fruit (NAGF) in samenwerking met partners aandacht vraagt voor de consumptie van meer groente en fruit.

Duurzame diepvriesmaaltijd-leverancier Freasy krijgt investering

Duurzame diepvriesmaaltijd-leverancier Freasy krijgt investering

Freasy, verstrekker van kant-en-klare diepvriesmaaltijden, ontvangt groeikapitaal om de online verkoop verder op te schalen. Het is de eerste investeringsronde voor het Rotterdamse bedrijf.