Diabetes Fonds: ‘Snel belasting op suikerrijke dranken’

11 juli 2022 Redactie Food
Foto: Pixabay

Het Diabetes Fonds pleit bij het kabinet voor een snelle invoering van belasting op suikerrijke dranken. Een meerderheid van de Nederlandse jongeren drinkt frisdranken in hoeveelheden die de kans op ernstig overgewicht en diabetes type 2 vergroten, meldt de patiëntenorganisatie.

Uit cijfers van het Diabetesfonds blijkt dat de helft van de volwassenen in Nederland (ernstig) overgewicht heeft. Voor een op de zeven kinderen en jongeren van 4 tot en met 16 jaar geldt hetzelfde.

Suikertaks

De consumptie van suikerrijke dranken draagt bij aan deze problematiek. Een prijsverhoging in de vorm van een belasting, een zogenaamde suikertaks, kan de consumptie van deze dranken verminderen. Onderzoek bevestigt dit volgens het Diabetes Fonds. Ook de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) adviseert om een suikertaks in te voeren op suikerrijke dranken en andere ongezonde voedingsmiddelen.

Het RIVM bestudeerde de invoer van een suikertaks in Noorwegen, Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk.  Noorwegen, Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk. Het instituut concludeerde dat het invoeren van een suikertaks kan leiden tot een afname in de verkoop van frisdranken met toegevoegde suikers en een toename in de verkoop van gezondere alternatieven. Ook kan de invoering van een suikertaks ertoe leiden dat fabrikanten minder suikers aan hun frisdranken toevoegen.

Diabetes Fonds

“Als we zo doorgaan, dan krijgt een op de drie volwassenen in Nederland die nu 45 jaar of ouder zijn naar verwachting diabetes type 2 in de toekomst”, zegt Diena Halbertsma, directeur bij het Diabetes Fonds. “Nu al hebben meer dan 1 miljoen mensen in ons land deze ziekte en wekelijks komen daar bijna duizend mensen bij.” Zij sprak onlangs met staatssecretaris Maarten van Ooijen (Volksgezondheid) over deze problematiek.

Meer weten over de suikertaks? Lees dan het artikel 'Suikertaks als oplossing?'van Mischa Brendel uit EVMI.

Naar het artikel
Dit artikel verscheen eerder op: Evmi

Altijd op de hoogte blijven?