Diëtist Liesbeth Smit-Verbruggen: 'Gezond eten tijdens de coronacrisis'

Food clock with vegetables

Thuiswerken of thuis zijn van school, het brengt heel wat veranderingen met zich mee. Voor velen van ons is het dagelijkse ritme verstoord. En de lege schappen chips, chocolade, koekjes, snoep en andere snacks doen mij vermoeden dat er in veel huishoudens nu veel verleidingen aanwezig zijn. Hoe helpen wij onze cliënten hiermee om te gaan?

Een vraag die wij afgelopen week extra vaak hebben gesteld aan onze cliënten is hoe het gaat met hun dagritme en of er veranderingen zijn in het eetritme. Als je later opstaat dan normaal loopt vaak het eetritme in de soep en wordt er bijvoorbeeld een maaltijd overgeslagen. Dit geeft later op de dag meer risico op trek en daarmee het makkelijker kiezen van ongezonde producten, die voorhanden zijn. Prima-Voeding-LR-251-200x300

Als je eenmaal al trek hebt, dan is het kiezen voor een gezonde snack echt een stuk moeilijker. Zorg dus voor een normaal dagritme, zoals wanneer je naar school of werk zou gaan en houd ongeveer dezelfde eetmomenten aan. Op deze manier voorkom je trek en kan je jouw voedingspatroon gezond houden.

Emoties

Daarnaast vragen we ook of er andere of meer tussendoortjes dan normaal gegeten worden. Emoties als onrust, stress, verdriet en verveling, zijn voor een grote groep een aanleiding om meer te eten dan normaal en vaak is er dan een keuze voor ongezonde dingen. Heb je meer snacks dan normaal in huis, dan is de drempel ook lager om hier daadwerkelijk aan toe te geven. Eten om je emoties te verdoven helpt echter niet of maar voor korte duur. We maken dan ook samen met onze cliënten die dat nodig hebben een plan om hiermee om te gaan. Zoals een lijst van dingen om te doen ter afleiding van het willen eten.

We zien ook vaak dat als mensen thuis zijn dat de verleiding om vaker wat te eten ook groter is. Het is makkelijker voorradig, je hebt geen afgepaste hoeveelheden, zoals meegenomen wordt naar school of werk. En het eten is wellicht ook beter zichtbaar dan op kantoor, bijvoorbeeld de koektrommel op tafel, een open zak chips op de aanrecht, ook dat maakt de verleiding groter.

  • Gezond eten

logo-large-300x138

We adviseren onze cliënten dan ook: Eet je (drie) maaltijden en eventuele tussendoortjes rond de normale tijd, zoals je dat gewend was. Kies met name voor producten die lang vullen, zoals volkoren producten, minimaal 250 gram groenten en 2 stuks fruit en een handje ongezouten noten. Koop niet meer of andere snacks dan je normaal in huis hebt. Emoties worden maar tijdelijk anders ervaren met eten, bedenk een andere manier om hiermee om te gaan. En misschien nog wel de belangrijkste, houd je normale dagritme aan, dan gaat het eetritme hier makkelijk in mee.

Lees meer coronanieuws op Voeding Nu:

Lees ook
Petitie 'Maak ons eten weer gezond' 16.000 keer getekend

Petitie 'Maak ons eten weer gezond' 16.000 keer getekend

‘Maak ons eten weer gezond!’ Dat is de oproep aan het nieuwe kabinet van bijna 16.000 Nederlanders die hun handtekening hebben gezet onder de petitie van de Alliantie Voeding voor de Gezonde Generatie en Team Gezonde Voeding Nu.

Tweede Nationale Groente- en Fruitdag

Tweede Nationale Groente- en Fruitdag

Op 14 oktober is het Nationale Groente- en Fruitdag. Hierbij worden Nederlanders opgeroepen om rond 16.00 uur tussendoor groenten en fruit te eten en mensen zo te enthousiasmeren om extra groenten en fruit te eten.

NAGF lanceert video over belang groente- en fruitconsumptie bij jonge kinderen

NAGF lanceert video over belang groente- en fruitconsumptie bij jonge kinderen

Het Nationaal Actieplan Groenten en Fruit (NAGF) publiceert een video met tips om de groente- en fruitconsumptie van kinderen te verhogen.