Diëtist Liesbeth Smit-Verbruggen: 'Gezond eten tijdens de coronacrisis'

Food clock with vegetables

Thuiswerken of thuis zijn van school, het brengt heel wat veranderingen met zich mee. Voor velen van ons is het dagelijkse ritme verstoord. En de lege schappen chips, chocolade, koekjes, snoep en andere snacks doen mij vermoeden dat er in veel huishoudens nu veel verleidingen aanwezig zijn. Hoe helpen wij onze cliënten hiermee om te gaan?

Een vraag die wij afgelopen week extra vaak hebben gesteld aan onze cliënten is hoe het gaat met hun dagritme en of er veranderingen zijn in het eetritme. Als je later opstaat dan normaal loopt vaak het eetritme in de soep en wordt er bijvoorbeeld een maaltijd overgeslagen. Dit geeft later op de dag meer risico op trek en daarmee het makkelijker kiezen van ongezonde producten, die voorhanden zijn. Prima-Voeding-LR-251-200x300

Als je eenmaal al trek hebt, dan is het kiezen voor een gezonde snack echt een stuk moeilijker. Zorg dus voor een normaal dagritme, zoals wanneer je naar school of werk zou gaan en houd ongeveer dezelfde eetmomenten aan. Op deze manier voorkom je trek en kan je jouw voedingspatroon gezond houden.

Emoties

Daarnaast vragen we ook of er andere of meer tussendoortjes dan normaal gegeten worden. Emoties als onrust, stress, verdriet en verveling, zijn voor een grote groep een aanleiding om meer te eten dan normaal en vaak is er dan een keuze voor ongezonde dingen. Heb je meer snacks dan normaal in huis, dan is de drempel ook lager om hier daadwerkelijk aan toe te geven. Eten om je emoties te verdoven helpt echter niet of maar voor korte duur. We maken dan ook samen met onze cliënten die dat nodig hebben een plan om hiermee om te gaan. Zoals een lijst van dingen om te doen ter afleiding van het willen eten.

We zien ook vaak dat als mensen thuis zijn dat de verleiding om vaker wat te eten ook groter is. Het is makkelijker voorradig, je hebt geen afgepaste hoeveelheden, zoals meegenomen wordt naar school of werk. En het eten is wellicht ook beter zichtbaar dan op kantoor, bijvoorbeeld de koektrommel op tafel, een open zak chips op de aanrecht, ook dat maakt de verleiding groter.

  • Gezond eten

logo-large-300x138

We adviseren onze cliënten dan ook: Eet je (drie) maaltijden en eventuele tussendoortjes rond de normale tijd, zoals je dat gewend was. Kies met name voor producten die lang vullen, zoals volkoren producten, minimaal 250 gram groenten en 2 stuks fruit en een handje ongezouten noten. Koop niet meer of andere snacks dan je normaal in huis hebt. Emoties worden maar tijdelijk anders ervaren met eten, bedenk een andere manier om hiermee om te gaan. En misschien nog wel de belangrijkste, houd je normale dagritme aan, dan gaat het eetritme hier makkelijk in mee.

Lees meer coronanieuws op Voeding Nu:

Lees ook
Brein blijft langer jong bij gezond eetpatroon

Brein blijft langer jong bij gezond eetpatroon

Ben je 65 jaar en eet je gezond, dan is je cognitieve functie vergelijkbaar met een 63-jarige die minder gezond eet. Daarnaast gaat bij gezonde eters de cognitie langzamer achteruit, blijkt uit een cohortstudie van het RIVM.

Column: Actieve herinneringen

Column: Actieve herinneringen

Uit Voeding Nu 3: Column van Michelle Vrij. Het zijn rare tijden! Al meer dan een jaar hebben we te maken met maatregelen die ons door het coronavirus worden opgelegd. Gelukkig worden we eens in de zoveel tijd bemoedigend toegesproken door demissionaire minister-president Mark Rutte. Helaas liet zijn geheugen hem in de steek en...

Radboudumc wil eigen voeding gezonder maken

Radboudumc wil eigen voeding gezonder maken

Vanaf 2022 gaat het Radboudumc over op gezonder voedsel, zo laat het universitair medisch centrum weten.