Doggybag-taboe neemt af in Nederland

attachment-Doggybag

38% van alle Nederlanders vindt het gênant om een doggybag te vragen in een restaurant. Hoe hoger de opleiding, hoe meer gêne om een doggybag te vragen. Dit blijkt uit onderzoeken van Natuur & Milieu, uitgevoerd door onderzoeksbureaus Motivaction en Panelwizard.

De gêne om een doggybag te vragen is wel aan het dalen. In 2014 schaamde 53% zich nog en in 2015 was dit minder dan de helft van de Nederlanders (47%). Sinds Natuur & Milieu in 2014 een doggybag-campagne startte, zijn er 415.000 doggybags bij restaurants terechtgekomen. Ook werden er via de horeca-groothandels 315.000 doggybags verkocht aan restaurants. 100.000 daarvan deelde Natuur & Milieu gratis uit, samen met Depa (verpakkingen en disposables) en de Rabobank.


Voedselverspilling in de horeca


Natuur & Milieu voert de doggybag-campagnes om voedselverspilling in de horeca tegen te gaan. Jaarlijks verspilt de horeca 51.000 ton voedsel. Dit staat gelijk aan 77 miljoen warme maaltijden.

Doggybag typisch Hollands

1,3 miljoen Nederlanders (8%) kregen het afgelopen jaar vaker een doggybag aangeboden dan de jaren ervoor. ‘Behalve onze 415.000 doggybags gebruiken veel restaurants hun eigen doggybag. 1,3 miljoen mensen is natuurlijk een mooi aantal, maar wat ons betreft mag dit snel omhoog. We pleiten ervoor dat de doggybag volledig ingeburgerd raakt in Nederland. Het past immers bij onze cultuur: 77% van Nederland heeft een hekel aan voedselverspilling.


Lees ook
Voeding in de media - week 39

Voeding in de media - week 39

Resultaat Wetsvoorstel elektronishe gegevensuitwisseling in de zorg, waarneming van smaak door baby’s in de baarmoeder en circulaire systemen tegen hongersnood. Dit lazen we deze week in de media over voeding.

Samenwerkingsverband neemt voortouw om voeding in zorg gezonder te maken

Samenwerkingsverband neemt voortouw om voeding in zorg gezonder te maken

“Samen eten en drinken in de gezondheidzorg gezonder en duurzamer, oftewel ToekomstProef, maken.” Deze missie heeft een aantal partijen uitgesproken tijdens een duurzaam ontbijt op 13 september jl. bij Van Gelder Groente en Fruit Experience Center. Bedoeling is dat zoveel mogelijk partijen die actief zijn in de zorgsector, zich aansluiten om de stappen...

Meer supermarktomzet voor voeding met duurzaamheidskeurmerk

Meer supermarktomzet voor voeding met duurzaamheidskeurmerk

De supermarktomzet aan duurzame voeding wordt steeds groter. In 2021 had 22 procent van de omzet aan voeding een duurzaamheidskeurmerk. In 2013 was dit nog maar 8 procent. Vooral producten als varkensvlees, verse vis, thee en eieren hebben vaak een duurzaamheidskeurmerk. Dit blijkt uit de Monitor Duurzaam Voedsel 2021 van Wageningen University & Research...