Doggybag-taboe neemt af in Nederland

attachment-Doggybag

38% van alle Nederlanders vindt het gênant om een doggybag te vragen in een restaurant. Hoe hoger de opleiding, hoe meer gêne om een doggybag te vragen. Dit blijkt uit onderzoeken van Natuur & Milieu, uitgevoerd door onderzoeksbureaus Motivaction en Panelwizard.

De gêne om een doggybag te vragen is wel aan het dalen. In 2014 schaamde 53% zich nog en in 2015 was dit minder dan de helft van de Nederlanders (47%). Sinds Natuur & Milieu in 2014 een doggybag-campagne startte, zijn er 415.000 doggybags bij restaurants terechtgekomen. Ook werden er via de horeca-groothandels 315.000 doggybags verkocht aan restaurants. 100.000 daarvan deelde Natuur & Milieu gratis uit, samen met Depa (verpakkingen en disposables) en de Rabobank.


Voedselverspilling in de horeca


Natuur & Milieu voert de doggybag-campagnes om voedselverspilling in de horeca tegen te gaan. Jaarlijks verspilt de horeca 51.000 ton voedsel. Dit staat gelijk aan 77 miljoen warme maaltijden.

Doggybag typisch Hollands

1,3 miljoen Nederlanders (8%) kregen het afgelopen jaar vaker een doggybag aangeboden dan de jaren ervoor. ‘Behalve onze 415.000 doggybags gebruiken veel restaurants hun eigen doggybag. 1,3 miljoen mensen is natuurlijk een mooi aantal, maar wat ons betreft mag dit snel omhoog. We pleiten ervoor dat de doggybag volledig ingeburgerd raakt in Nederland. Het past immers bij onze cultuur: 77% van Nederland heeft een hekel aan voedselverspilling.


Lees ook
EU lanceert gedragscode gezonde en duurzame voeding

EU lanceert gedragscode gezonde en duurzame voeding

De Europese Commissie (EC) en 65 belanghebbenden uit de sector ondertekenden begin juli de EU-gedragscode voor verantwoordelijke levensmiddelenbedrijven en marketingpraktijken. Het is de volgende stap in de “Van boer tot bord”-strategie.

Column: Zuster Immaculata

Column: Zuster Immaculata

'Als je meedoet aan een klimaatmars kun je het niet maken om ’s avonds biefstuk te eten', zeg ik tijdens een kampvuurborrel in het bos tegen mijn vrienden. Er ontstaat een flinke discussie. Ik háát mensen die vooral actievoeren om een klimaatselfie op Insta te kunnen posten. Zij zijn juist blij met de aandacht, omdat een klimaatmars er vooral op is...

Innovatie plantaardige eiwitten: smaak, textuur en prijs zijn bepalend

Innovatie plantaardige eiwitten: smaak, textuur en prijs zijn bepalend

De transitie van dierlijke naar plantaardige eiwitten is een van de belangrijkste items binnen de food innovatie. Met een groeiende wereldbevolking en de klimaatverandering is ons huidige dieet weinig toekomstbestendig. We moeten minder dierlijk eiwit consumeren. De uitdaging is om consumenten zover te krijgen dat ze kiezen voor een plantaardig alternatief.