Doggybag-taboe neemt af in Nederland

attachment-Doggybag

38% van alle Nederlanders vindt het gênant om een doggybag te vragen in een restaurant. Hoe hoger de opleiding, hoe meer gêne om een doggybag te vragen. Dit blijkt uit onderzoeken van Natuur & Milieu, uitgevoerd door onderzoeksbureaus Motivaction en Panelwizard.

De gêne om een doggybag te vragen is wel aan het dalen. In 2014 schaamde 53% zich nog en in 2015 was dit minder dan de helft van de Nederlanders (47%). Sinds Natuur & Milieu in 2014 een doggybag-campagne startte, zijn er 415.000 doggybags bij restaurants terechtgekomen. Ook werden er via de horeca-groothandels 315.000 doggybags verkocht aan restaurants. 100.000 daarvan deelde Natuur & Milieu gratis uit, samen met Depa (verpakkingen en disposables) en de Rabobank.


Voedselverspilling in de horeca


Natuur & Milieu voert de doggybag-campagnes om voedselverspilling in de horeca tegen te gaan. Jaarlijks verspilt de horeca 51.000 ton voedsel. Dit staat gelijk aan 77 miljoen warme maaltijden.

Doggybag typisch Hollands

1,3 miljoen Nederlanders (8%) kregen het afgelopen jaar vaker een doggybag aangeboden dan de jaren ervoor. ‘Behalve onze 415.000 doggybags gebruiken veel restaurants hun eigen doggybag. 1,3 miljoen mensen is natuurlijk een mooi aantal, maar wat ons betreft mag dit snel omhoog. We pleiten ervoor dat de doggybag volledig ingeburgerd raakt in Nederland. Het past immers bij onze cultuur: 77% van Nederland heeft een hekel aan voedselverspilling.


Lees ook
Presentatie en aanbod werkt door

Presentatie en aanbod werkt door

Als een straat brandschoon is, gooien mensen minder snel afval op straat, omdat afval laten slingeren blijkbaar niet normaal is in die omgeving. Zo kan de fysieke inrichting van onze voedselomgeving, zoals veel vegetarische producten in de supermarkt, ook mensen laten denken dat een bepaalde keuze of gedrag de sociale norm is. Dat blijkt uit het promotieonderzoek...

Leestip: Met een virtualrealitybril naar de supermarkt

Leestip: Met een virtualrealitybril naar de supermarkt

Tijdens de zomerperiode deelde de redactie van Voeding Nu iedere vrijdag een lees-, luister- of kijktip. De rubriek blijkt populair, dus voorlopig houden we de rubriek erin. Vandaag een artikel uit de Volkskrant, over een experiment dat consumenten kan helpen duurzame keuzes te maken in de supermarkt.

Food100 van 2021 bekend

Food100 van 2021 bekend

De Food100 van 2021 is bekend. Op deze lijst van vijftig changemakers jonger dan 30 jaar én vijftig gamechangers ouder dan 30 jaar staan onder andere Jeanne van Ittersum van Trash'ure Taarten, Johan Leenders van Oranjehoen, Joost Rietveld en Merijn Corneel Koops van Too Good to Go, en Linda Klunder en Lars Gierveld van Kumasi Drinks.