Doggybag-taboe neemt af in Nederland

attachment-Doggybag

38% van alle Nederlanders vindt het gênant om een doggybag te vragen in een restaurant. Hoe hoger de opleiding, hoe meer gêne om een doggybag te vragen. Dit blijkt uit onderzoeken van Natuur & Milieu, uitgevoerd door onderzoeksbureaus Motivaction en Panelwizard.

De gêne om een doggybag te vragen is wel aan het dalen. In 2014 schaamde 53% zich nog en in 2015 was dit minder dan de helft van de Nederlanders (47%). Sinds Natuur & Milieu in 2014 een doggybag-campagne startte, zijn er 415.000 doggybags bij restaurants terechtgekomen. Ook werden er via de horeca-groothandels 315.000 doggybags verkocht aan restaurants. 100.000 daarvan deelde Natuur & Milieu gratis uit, samen met Depa (verpakkingen en disposables) en de Rabobank.


Voedselverspilling in de horeca


Natuur & Milieu voert de doggybag-campagnes om voedselverspilling in de horeca tegen te gaan. Jaarlijks verspilt de horeca 51.000 ton voedsel. Dit staat gelijk aan 77 miljoen warme maaltijden.

Doggybag typisch Hollands

1,3 miljoen Nederlanders (8%) kregen het afgelopen jaar vaker een doggybag aangeboden dan de jaren ervoor. ‘Behalve onze 415.000 doggybags gebruiken veel restaurants hun eigen doggybag. 1,3 miljoen mensen is natuurlijk een mooi aantal, maar wat ons betreft mag dit snel omhoog. We pleiten ervoor dat de doggybag volledig ingeburgerd raakt in Nederland. Het past immers bij onze cultuur: 77% van Nederland heeft een hekel aan voedselverspilling.


Lees ook
WUR: Houdbaarheids-iconen op verpakkingen kunnen voedselverspilling verminderen

WUR: Houdbaarheids-iconen op verpakkingen kunnen voedselverspilling verminderen

Houdbaarheids-iconen op de verpakking kunnen consumenten helpen om minder voedsel te verspillen. Dat blijkt uit onderzoek van Wageningen University & Research. Het onderzoek laat zien dat het loont om te investeren in duidelijke houdbaarheidsinformatie op de verpakking en biedt aanknopingspunten voor de praktijk.

Boeren & Buren organiseert ‘Februari zonder supermarkt’

Boeren & Buren organiseert ‘Februari zonder supermarkt’

In februari organiseert het korte keten netwerk Boeren & Buren de uitdaging “Februari zonder supermarkt”. Daarmee moedigen zij consumenten aan om in februari niet naar de supermarkt te gaan en in plaats daarvan onafhankelijke winkels, ambachtslieden en lokale producenten te steunen.

Pieter Pot haalt € 9 miljoen groeigeld op

Pieter Pot haalt € 9 miljoen groeigeld op

Twee jaar na lancering haalt verpakkingsvrije online supermarkt Pieter Pot een investering van € 9 miljoen op. In oktober startte Pieter Pot in België en met het groeigeld wil de start-up verder uitbreiden naar nieuwe West-Europese markten.