Doggybag-taboe neemt af in Nederland

attachment-Doggybag

38% van alle Nederlanders vindt het gênant om een doggybag te vragen in een restaurant. Hoe hoger de opleiding, hoe meer gêne om een doggybag te vragen. Dit blijkt uit onderzoeken van Natuur & Milieu, uitgevoerd door onderzoeksbureaus Motivaction en Panelwizard.

De gêne om een doggybag te vragen is wel aan het dalen. In 2014 schaamde 53% zich nog en in 2015 was dit minder dan de helft van de Nederlanders (47%). Sinds Natuur & Milieu in 2014 een doggybag-campagne startte, zijn er 415.000 doggybags bij restaurants terechtgekomen. Ook werden er via de horeca-groothandels 315.000 doggybags verkocht aan restaurants. 100.000 daarvan deelde Natuur & Milieu gratis uit, samen met Depa (verpakkingen en disposables) en de Rabobank.


Voedselverspilling in de horeca


Natuur & Milieu voert de doggybag-campagnes om voedselverspilling in de horeca tegen te gaan. Jaarlijks verspilt de horeca 51.000 ton voedsel. Dit staat gelijk aan 77 miljoen warme maaltijden.

Doggybag typisch Hollands

1,3 miljoen Nederlanders (8%) kregen het afgelopen jaar vaker een doggybag aangeboden dan de jaren ervoor. ‘Behalve onze 415.000 doggybags gebruiken veel restaurants hun eigen doggybag. 1,3 miljoen mensen is natuurlijk een mooi aantal, maar wat ons betreft mag dit snel omhoog. We pleiten ervoor dat de doggybag volledig ingeburgerd raakt in Nederland. Het past immers bij onze cultuur: 77% van Nederland heeft een hekel aan voedselverspilling.


Lees ook
VN organiseert wedstrijd voor bedrijven die het voedselsysteem transformeren

VN organiseert wedstrijd voor bedrijven die het voedselsysteem transformeren

Kleine en middelgrote bedrijven en start-ups die zich bezighouden met het transformeren van voedselsystemen, kunnen zich opgeven voor de Best Small Business-wedstrijd van de Verenigde Naties.

De passie van: NAV-lid Corné van Dooren

De passie van: NAV-lid Corné van Dooren

Uit Voeding Nu 3: De passie van NAV-lid Corn'e van Dooren: ‘Ik kijk uit naar onderzoek over de biodiversiteit op ons bord’

Online event: De dilemma's van duurzaam eten

Online event: De dilemma's van duurzaam eten

Op donderdag 20 mei vindt de tweede Food Inspiration Session plaats. Tijdens deze online bijeenkomst, georganiseerd door Nutrimedia en Fix13, spreken verschillende experts over de dilemma's van duurzaam eten.