Drie miljoen euro voor onderzoek naar voeding, cognitie en gedrag

attachment-nwo1

De Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek (NWO) heeft de financiering rond voor onderzoek naar de interactie tussen voeding en de mens. Daar is in totaal 3 miljoen euro  voor beschikbaar.

NWO zet zich in om onderzoek naar gezonde keuzes en gezond eetgedrag, en over de effecten van voeding op cognitieve gezondheid, te stimuleren. Publieke en private partners werken hierin samen. Hierdoor is het programma een gezamenlijk initiatief geworden van het Nationaal Initiatief Hersenen en Cognitie, de NWO-gebieden Maatschappij- en Gedragswetenschappen, Aard- en Levenswetenschappen en ZonMw.

Twee projectvormen

Financiering is mogelijk in twee projectvormen. Projecten van 6 tot 18 maanden waar maximaal 100.000 euro voor beschikbaar is en projecten van 2 tot 5 jaar waar een maximaal budget van 1.000.000 euro voor beschikbaar is. In totaal is er 3 miljoen euro beschikbaar.

Aanvragen

De hoofdaanvrager van het onderzoek moet aangesloten zijn bij een Nederlandse universiteit of een door NWO erkend onderzoeksinstituut. Het dienstverband moet ten minste tot de looptijd van het aanvraagproces zijn en de aanvrager moet gepromoveerd zijn.

Projectideeën kunnen ingediend worden tot 20 mei 2014, 11.59 uur. En volledige aanvragen kunnen tot 23 juni, 11.59 uur worden ingediend. Een onafhankelijke beoordelingscommissie, aangesteld door NWO, beoordeelt de aanvragen.

Meer informatie is te vinden op de website van NWO.

Lees verder op Voeding Nu online:

'Met obesitas vaker naar de psycholoog’

NWO start onderzoek van €3,7 miljoen naar voeding, cognitie en gedrag

Meer over
Lees ook
Blog: (Bijna) diëtist

Blog: (Bijna) diëtist

Wanneer mensen horen dat ik Voeding en Diëtetiek studeer, verandert een etentje vaak spontaan in een impromptu intakegesprek. “Zijn koolhydraten nou goed of slecht?” Zo begint het meestal. Soms wijzen ze naar de pasta op hun bord: “Is dit wel gezond?”

Vertrouwen van klanten in merken na nep-nieuws ongewijzigd

Vertrouwen van klanten in merken na nep-nieuws ongewijzigd

Nep-nieuws over grote merken tast het vertrouwen van klanten in het merk niet aan. Dit blijkt uit een onderzoek van Yang Cheng van de North Carolina State University.Volgens Cheng is er veel eerder onderzoek verricht naar de reactie van consumenten op nep-nieuws op sociale media, maar er is weinig gekeken naar hoe dit het vertrouwen in merken kan beïnvloeden....

McDonald’s introduceert veggie nuggets

McDonald’s introduceert veggie nuggets

Fastfoodketen McDonald’s biedt haar kip nuggets vanaf deze week ook in een vegetarische variant aan. Met de Veggie Nuggets wil McDonalds’s inspelen op de groeiende behoefte van gasten om minder vlees te consumeren.Dat meldt McDonald’s gisteren. De fastfoodketen zegt te zien dat steeds meer gasten ervoor kiezen om een keertje geen vlees te eten. Veggie...