Tijdens het evenement Food Technology vertelt Maartje Franse, R&D Manager bij het Protein House van DSM, tijdens het Kennisplatform Labmanagers over de ontwikkeling van een nieuw eiwit: CanolaPro, gemaakt van canolazaden.

Eiwit is een essentiële component in ons voedsel. Door de verwachte bevolkingsgroei tussen nu en 2050, is het van belang dat we werken aan de ontwikkeling van alternatieve eiwitten, vertelt Maartje Franse. We kunnen de bevolking namelijk niet op dezelfde manier blijven voeden als nu gebeurt, vanwege het tekort aan landbouwgrond. “Bedrijven moeten op zoek naar innovatieve oplossingen om de wereldbevolking van eiwitten te voorzien.”

Daarom ontwikkelde DSM CanolaPro. Dit eiwit haalt het bedrijf uit canolazaden, die worden geperst voor raapzaadolie. In de uitgeperste zaden zitten veel eiwitten. DSM slaagde er in samenwerking met het Franse bedrijf Avril Groupe in om deze eiwitten uit de zaden te halen. Binnenkort wordt dit proces voortgezet een nieuwe fabriek in Dieppe, Frankrijk, die dit jaar in gebruik gaat.

Food Technology DSM CanolaPro Maartje Franse tijdens Food Technology

Essentiële eiwitten

CanolaPro komt dit jaar op de markt. Het product ging door verschillende goedkeuringstrajecten en werd al in Europa en Noord-Amerika goedgekeurd. Het alternatieve eiwit bevat ongeveer dezelfde essentiële eiwitten en stoffen die in melkeiwitten zitten. CanolaPro is bijvoorbeeld geschikt voor alternatieve zuivel (zoals plantaardige yoghurt), proteïnerepen en vleesvervangers.

Uitdagingen

Bij het ontwikkelen van een alternatief eiwit zijn de smaak, kleur en textuur een uitdaging, vertelt Franse. Deze moeten zo gemaskeerd worden dat het eiwit aantrekkelijk blijft. En ook daarna blijft het eten van producten met alternatieve eiwitten voor veel consumenten een drempel, maar volgens DSM staan mensen ook open voor verandering. Maartje Franse: “Er zijn veel consumenten die alternatieve eiwitten willen proberen, zeker als iets het label vegan heeft. Het gaat dus ook om het verwachtingspatroon van de consument.”

Altijd op de hoogte blijven?