Duitsland wil EU-label voor producten met eieren

mayonaise

Duitsland wil dat de productievorm van eieren op alle producten in de EU die eieren bevatten komt te staan en niet alleen op eieren zelf.

In de EU-raadsvergadering van landbouwministers die gisteren digitaal plaatsvond, heeft de Duitse landbouwminister Julia Klöckner een voorstel ingediend om op alle producten in de EU waarin eieren verwerkt zitten de productievorm (scharreleieren, vrije-uitloopeieren, etc.) van die eieren komt te staan; momenteel gebeurt dit alleen op los verkochte eieren.

Klöckner vindt dat de consument ook bij de aanschaf van producten als mayonaise, pasta en koekjes, duidelijk moet kunnen zien wat de productiemethode van de eieren die hierin zijn verwerkt is. Zij is van mening dat dit van invloed zal zijn op het aankoopgedrag van de consument en hierdoor het dierenwelzijn ten goede komt.

Diverse landen steunden het voorstel, maar bijvoorbeeld Hongarije, Bulgarije, Slowakije, Polen en Ierland waren kritischer.

De Europese Commissie gaat aan de slag met het Duitse voorstel.

Meer over
Lees ook
Minister Schouten: ‘Kabinet neemt geen extra maatregelen om kweekvlees te stimuleren’

Minister Schouten: ‘Kabinet neemt geen extra maatregelen om kweekvlees te stimuleren’

Volgens Schouten hoeven er vanuit het kabinet geen extra maatregelen of middelen te komen om de ontwikkeling van kweekvlees in Nederland te stimuleren, zo meldt de NOS. Schouten: “De markt kan het prima zelf”. Volgens haar is kweekvlees een aanvulling op het aanbod van dierlijk vlees, en geen vervanger van vlees. Prominente rol D66, GroenLinks, VVD,...

Diëtisten trekken ten strijde

Diëtisten trekken ten strijde

Actiecomité Red de Diëtist protesteerde begin juli in Den Haag onder andere voor meer behandeltijd per cliënt. Initiatiefnemer Everdien van der Leek vertelt over de resultaten van de actie. ‘We gaan ons de komende tijd meer op de politiek richten.’ Dit artikel verscheen in de printeditie van Voeding Nu, September, nummer 5.Hoe kijk je terug op de actiedag...

WHO: Babyvoeding nog te suikerrijk en niet goed aangeprezen

WHO: Babyvoeding nog te suikerrijk en niet goed aangeprezen

De marketing rond veel babyvoeding is niet goed, concludeert de Wereldgezondheidsorganisatie WHO. In twee studies van deze VN-organisatie, die gehouden zijn in Europa, komt naar voren dat ‘een groot deel van de babyvoeding onterecht als geschikt voor kinderen onder zes maanden wordt aangeprezen en dat veel van dit soort voeding ongepast, hoge hoeveelheden...