Duurzaam voedsel belangrijke groeimarkt voedingsindustrie

attachment-duurzaam-voedsel-edit1

Duurzaam voedsel is een belangrijke groeimarkt in de voedingsmiddelenindustrie. De totale voedselbesteding in Nederland steeg met 0,8 procent. Deze stijging is te danken aan de gestegen aankoop van duurzaam voedsel, blijkt uit de Monitor Duurzaam Voedsel 2012 die staatssecretaris Dijksma van Economische Zaken naar de Tweede Kamer heeft gestuurd.

De omzet van duurzaam geproduceerd voedsel steeg met 25,2 procent van bijna €1,8 miljard in 2011 naar ruim €2,2 miljard in 2012. Van alle verkochte voeding in 2012 was 5,5 procent duurzaam. In 2011 was dat nog 4,4 procent. De groei vond plaats in alle gemeten kanalen: supermarkten, buitenhuishoudelijke markt en speciaalzaken. Vooral duurzaam vlees werd vaak verkocht.


Beter Leven

11 duurzame keurmerken zijn meegenomen in de monitor. Alle producten met deze keurmerken verkochten beter ten opzichte van 2011. Opvallend was het Beter Leven Keurmerk. De verkoop van producten met dit keurmerk voor dierenwelzijn groeide van €311,7 miljoen naar een totaal van €458,3 miljoen. Ook Biologisch/EKO, het keurmerk voor alle biologische voedingsmiddelen, deed het goed en steeg van € 817,3 miljoen naar een totaal van €934,3 miljoen. Samen nemen zij bijna 58 procent van de keurmerken op zich.


Vlees

In totaal steeg de verkoop van duurzaam voedsel met 25,2 procent, vooral duurzaam vlees werd vaker gekocht. Dit steeg met 53,8 procent naar een totaal van €357,8 miljoen. De verkoop van vleesvervangers daarentegen daalde met 3,8 procent naar €12,7 miljoen.

Duurzame zuivelproducten werden vaker verkocht. Zuivel groeide bijna 20 procent naar een totaal van €271,4 miljoen.


Supermarkt

De supermarkt is, net als in 2011, het belangrijkste kanaal voor de verkoop van duurzaam voedsel. Met een omzetgroei van 34,2 procent hebben ze hun positie verder versterkt. Ruim 66 procent van het duurzame voedsel wordt in supermarkten gekocht. De groei komt mede doordat supermarkten hun huismerken verduurzamen. De buitenhuishoudelijke markt groeide met 15,1 procent en de speciaalzaken met 4,2 procent.


Staatssecretaris Dijksma

‘De samenleving laat met de stijging zien dat duurzaam voedsel steeds belangrijker wordt. Dat sterkt mij in de gedachte dat we de goede weg zijn ingeslagen’, zegt Staatssecretaris Dijksma.



Lees ook:

Consument koopt meer duurzaam voedsel


 

Meer over
Lees ook
Vertrouwen van klanten in merken na nep-nieuws ongewijzigd

Vertrouwen van klanten in merken na nep-nieuws ongewijzigd

Nep-nieuws over grote merken tast het vertrouwen van klanten in het merk niet aan. Dit blijkt uit een onderzoek van Yang Cheng van de North Carolina State University.Volgens Cheng is er veel eerder onderzoek verricht naar de reactie van consumenten op nep-nieuws op sociale media, maar er is weinig gekeken naar hoe dit het vertrouwen in merken kan beïnvloeden....

McDonald’s introduceert veggie nuggets

McDonald’s introduceert veggie nuggets

Fastfoodketen McDonald’s biedt haar kip nuggets vanaf deze week ook in een vegetarische variant aan. Met de Veggie Nuggets wil McDonalds’s inspelen op de groeiende behoefte van gasten om minder vlees te consumeren.Dat meldt McDonald’s gisteren. De fastfoodketen zegt te zien dat steeds meer gasten ervoor kiezen om een keertje geen vlees te eten. Veggie...

Beyond Meat maakt ‘burgers’ voor McDonald’s

Beyond Meat maakt ‘burgers’ voor McDonald’s

Beyond Meat kan binnenkort mogelijk nog een grote fastfoodketen aan zijn klantenbestand toevoegen: McDonald’s. De fabrikant van vleesvervangers heeft een plantaardig alternatief ontwikkeld voor de BLT burgers.Vooralsnog gaat het om een lokale proef in Canada. Bij 28 restaurants in de Canadese provincie Ontario zet McDonald’s een plantaardige burger...