Éen op de tien volwassen Amerikanen heeft voedselallergie, één op de vijf denkt het

attachment-allergie

Eén op de tien volwassenen in de VS heeft een voedselallergie, maar bijna één op de vijf denkt dat hij of zij een voedselallergie heeft. Bijna de helft van de Amerikaanse volwassenen ontwikkelt een voedselallergie op latere leeftijd. Dit blijkt uit de studie van JAMA Network Open.

In de Amerikaanse studie werden 40.000 volwassenen op voedselallergie onderzocht. Ook vroegen de onderzoekers voorafgaand aan de studie of de deelnemers dachten of ze een voedselallergie hadden. De helft van de deelnemers aan de studie had al een door de arts bevestigde diagnose van een voedselallergie. Een kwart van hen kreeg epinefrine voorgeschreven.

 

Voedselallergie later herkend

De onderzoekers stelden vast dat bijna de helft van de deelnemers met een allergie ten minste één van hun voedselallergieën ontwikkelden op volwassenleeftijd. ‘We waren verbaasd toen we ontdekten dat voedselallergieën voor volwassenen zo vaak voorkwamen,’ zegt Gupta. ‘Er is meer onderzoek nodig om te begrijpen waarom dit gebeurt en hoe we dit kunnen voorkomen.’

Meest voorkomende voedselallergenen

De resultaten van de studie geven verder de meest voorkomende voedselallergenen weer onder de Amerikaanse volwassenen. 7,2 miljoen volwassenen zijn allergisch voor schaaldieren, 4,7 miljoen voor melk, 4,5 miljoen voor pinda, 3 miljoen voor boom noot, 2,2 miljoen voor vinvis, 2 miljoen voor ei, 2 miljoen voor tarwe, 1,5 miljoen voor soja en 5 miljoen voor sesam.

Allergie schaaldieren

’Uit onze gegevens blijkt dat het allergeen uit schaaldieren bij volwassenen vaker op latere leeftijd ontwikkeld wordt. En komt vervolgens vaker terug op latere leeftijd. We hebben meer studies nodig om het verder te verduidelijken en waarom de allergie van schaaldieren blijvend lijkt te zijn bij Amerikaanse volwassenen." vervolgt Gupta

Meer over
Lees ook
Blog: (Bijna) diëtist

Blog: (Bijna) diëtist

Wanneer mensen horen dat ik Voeding en Diëtetiek studeer, verandert een etentje vaak spontaan in een impromptu intakegesprek. “Zijn koolhydraten nou goed of slecht?” Zo begint het meestal. Soms wijzen ze naar de pasta op hun bord: “Is dit wel gezond?”

Vertrouwen van klanten in merken na nep-nieuws ongewijzigd

Vertrouwen van klanten in merken na nep-nieuws ongewijzigd

Nep-nieuws over grote merken tast het vertrouwen van klanten in het merk niet aan. Dit blijkt uit een onderzoek van Yang Cheng van de North Carolina State University.Volgens Cheng is er veel eerder onderzoek verricht naar de reactie van consumenten op nep-nieuws op sociale media, maar er is weinig gekeken naar hoe dit het vertrouwen in merken kan beïnvloeden....

McDonald’s introduceert veggie nuggets

McDonald’s introduceert veggie nuggets

Fastfoodketen McDonald’s biedt haar kip nuggets vanaf deze week ook in een vegetarische variant aan. Met de Veggie Nuggets wil McDonalds’s inspelen op de groeiende behoefte van gasten om minder vlees te consumeren.Dat meldt McDonald’s gisteren. De fastfoodketen zegt te zien dat steeds meer gasten ervoor kiezen om een keertje geen vlees te eten. Veggie...