Een terugblik op het nieuws van april 2012

attachment-april

2012 is een bewogen jaar geweest voor diëtisten. Dieetadvisering werd uit het basispakket gehaald en dat resulteerde in teruglopende cliënten aantallen. Ook opvallende onderzoeken en nieuwe initiatieven haalden de nieuwspagina van Voeding Nu.

Slechts een kwart van de Nederlanders weet waar volkoren voor staat, ongeveer 36 procent wanneer brood volkoren mag heten. Dit was één van de opvallendste punten uit het nieuws van Voeding Nu online in april 2012.

 

De waarde van volkorenproducten is onderschat en daarom wil het Voorlichtingsbureau Brood, in samenwerking met het Voedingscentrum, een campagne gaan voeren rond 100 procent volkoren. Als voor een brood van al het gebruikte graan de volledige graankorrels zijn gebruikt, mag het brood volkoren heten. ‘Uit onderzoek blijkt dat veel mensen geen volkoren eten omdat ze er niet aan denken of de gewoonte hebben geen volkoren te eten’, zegt voedingsdeskundige Debora van Zee van het Nederlands Bakkerij Centrum. ‘Het zijn juist deze mensen die we willen aanspreken om vaker volkoren te eten.’

 

'Niet light-drank, maar het eetpatroon bepaalt gezondheidsrisico’

Hoewel light-dranken worden gedronken vanuit het idee daarmee het gewicht te controleren, zijn er toch associaties gevonden met een toegenomen cardiovasculair risico, maar niet zozeer door het nemen van de light-drank. Uit de Cardia-studie komt nu naar voren dat niet mensen die light-drank nemen een grotere kans hebben het metabool syndroom te ontwikkelen, maar vooral zij die een ongezond voedingspatroon hebben. De onderzoekers concluderen dat het type eetpatroon en het type drank belangrijk is, en dat de variatie daarin bijdraagt bij aan verschillende metabole risico’s.

 

Top-5 voedingstrends 2012

Toegevoegde waarde van producten blijft ondanks de economische crisis belangrijk voor consumenten. Fabrikanten letten daarbij vooral op puurheid, authenticiteit en duurzaamheid. Dit komt naar voren in een artikel van Innova Market Insights in het vakblad VMT.

 

1.       ‘Pure’ is the new natural:

‘Natuurlijk’ wordt in steeds meer regel in plaats van uitzondering in veel westerse markten. Ten opzichte van 2008 is het aantal producten dat producenten vermarkten als ‘puur’ verdubbeld.

 

2.       Green is a given:

Duurzaamheid of Corporate Social Responsibility geldt steeds meer als een basisvoorwaarde om te ondernemen. De focus ligt op het terugbrengen van CO2-emissies, meer dierenwelzijn en het produceren van fairtrade-producten.

 

3.       Location, location, location:

Nog nooit was de interesse onder consumenten waar hun voedsel vandaan komt zo groot als nu. Zorgen om kwaliteit en veiligheid en de wens om lokale leveranciers te ondersteunen liggen hieraan ten grondslag.

 

4.       Premium stands out:

Consumenten kijken steeds meer naar extremen: of superdiscount of superpremium. Consumenten willen zich zeker in deze tijden verwennen.

 

5.       Seniors draw attention:

Bedrijven spelen in toenemende mate in op de wensen van de groeiende groep ouderen. Dit doen ze door gebruiksvriendelijke verpakkingen, maar ook door het inspelen op gezondheidsaspecten in voeding waar de senioren zich mee bezig houden.

Verder deze maand:

Een jaar lang schoolfruit op scholen

Bittere stoffen de oplossing voor obesitas?

Bijna 25% van Nederlandse jeugd is te dik                              

Meer over
Lees ook
Vertrouwen van klanten in merken na nep-nieuws ongewijzigd

Vertrouwen van klanten in merken na nep-nieuws ongewijzigd

Nep-nieuws over grote merken tast het vertrouwen van klanten in het merk niet aan. Dit blijkt uit een onderzoek van Yang Cheng van de North Carolina State University.Volgens Cheng is er veel eerder onderzoek verricht naar de reactie van consumenten op nep-nieuws op sociale media, maar er is weinig gekeken naar hoe dit het vertrouwen in merken kan beïnvloeden....

McDonald’s introduceert veggie nuggets

McDonald’s introduceert veggie nuggets

Fastfoodketen McDonald’s biedt haar kip nuggets vanaf deze week ook in een vegetarische variant aan. Met de Veggie Nuggets wil McDonalds’s inspelen op de groeiende behoefte van gasten om minder vlees te consumeren.Dat meldt McDonald’s gisteren. De fastfoodketen zegt te zien dat steeds meer gasten ervoor kiezen om een keertje geen vlees te eten. Veggie...

Beyond Meat maakt ‘burgers’ voor McDonald’s

Beyond Meat maakt ‘burgers’ voor McDonald’s

Beyond Meat kan binnenkort mogelijk nog een grote fastfoodketen aan zijn klantenbestand toevoegen: McDonald’s. De fabrikant van vleesvervangers heeft een plantaardig alternatief ontwikkeld voor de BLT burgers.Vooralsnog gaat het om een lokale proef in Canada. Bij 28 restaurants in de Canadese provincie Ontario zet McDonald’s een plantaardige burger...