Een terugblik op het nieuws van november 2011

attachment-november

Verlies van spiermassa bij ouderen is geen gevolg van ouderdom maar van een inactieve leefstijl. Bovendien is het tot op hoge leeftijd omkeerbaar. Dit was één van de hoogtepunten van het nieuws in Voeding Nu in november 2011.

Dat stelt prof. Dr. Luc van Loon in zijn oratie 'De menselijke motor', waarmee hij in november het ambt aanvaarde van bijzonder hoogleraar Fysiologie van Inspanning aan de Universiteit Maastricht. Met zijn onderzoeksgroep bestudeert Van Loon de rol van de skeletspier in de stofwisseling van de mens en de invloed die voeding en training hierop hebben.

Jaar lang honger na dieet

De hormoonbalans kan een jaar na het volgen van een streng dieet nog steeds verstoord zijn. Dit zorgt voor een sterker hongergevoel dan voor het dieet. Dit blijkt uit een Australisch onderzoek waarbij de hormoonspiegel van 50 personen - zonder diabetes, met overgewicht of obesitas - werd onderzocht.


stevia goedgekeurd

De Europese Commissie maakte bekend dat het gebruik van steviol glycosides als additief per 11 november zijn goedgekeurd. In de annex II bij de wet no. 1333/2008 wordt het gebruik van de natuurlijke zoetstof toegelicht. Cargill, producent van de stevia genaamd Truvia, maakte op dezelfde datum bekend dat ze Truvia in heel Europa zullen uitrollen door samen te werken met Europese suikerfabrikanten.

Verder deze maand

'Reductie van zout verhoogt kans op hart- en vaatziekten'

Nieuwe Eet Wijzer App voor individueel voedingsadvies op het juiste tijdstip

Coca-Cola Nederland verlaagt caloriegehaltes met 30 procent dankzij goedkeuring stevia

Meer over
Lees ook
Blog: (Bijna) diëtist

Blog: (Bijna) diëtist

Wanneer mensen horen dat ik Voeding en Diëtetiek studeer, verandert een etentje vaak spontaan in een impromptu intakegesprek. “Zijn koolhydraten nou goed of slecht?” Zo begint het meestal. Soms wijzen ze naar de pasta op hun bord: “Is dit wel gezond?”

Vertrouwen van klanten in merken na nep-nieuws ongewijzigd

Vertrouwen van klanten in merken na nep-nieuws ongewijzigd

Nep-nieuws over grote merken tast het vertrouwen van klanten in het merk niet aan. Dit blijkt uit een onderzoek van Yang Cheng van de North Carolina State University.Volgens Cheng is er veel eerder onderzoek verricht naar de reactie van consumenten op nep-nieuws op sociale media, maar er is weinig gekeken naar hoe dit het vertrouwen in merken kan beïnvloeden....

McDonald’s introduceert veggie nuggets

McDonald’s introduceert veggie nuggets

Fastfoodketen McDonald’s biedt haar kip nuggets vanaf deze week ook in een vegetarische variant aan. Met de Veggie Nuggets wil McDonalds’s inspelen op de groeiende behoefte van gasten om minder vlees te consumeren.Dat meldt McDonald’s gisteren. De fastfoodketen zegt te zien dat steeds meer gasten ervoor kiezen om een keertje geen vlees te eten. Veggie...