Een terugblik op het nieuws van oktober 2012

attachment-geld

2012 is een bewogen jaar geweest voor diëtisten. Dieetadvisering werd uit het basispakket gehaald en dat resulteerde in teruglopende cliënten aantallen. Ook opvallende onderzoeken en nieuwe initiatieven haalden de nieuwspagina van Voeding Nu.

De behandeling van patiënten met zowel overgewicht als daaraan gerelateerde ziekten, zoals diabetes en hoge bloeddruk, levert maatschappelijke baten op van ruim € 0,5 tot € 2,3 miljard over een periode van vijf jaar. Dit was één van de opvallendste punten uit het nieuws van Voeding Nu online in oktober 2012.

 

Dat blijkt uit onderzoek van SEO Economisch Onderzoek in opdracht van de Nederlandse Vereniging van Diëtisten. Voor elke euro die wordt besteed aan dieetbehandeling bij deze patiënten krijgt de maatschappij netto € 14,- tot € 63,- terug: € 56,- in gezondheidswinst, € 3,- aan netto besparingen op de totale zorgkosten en € 4,- als productiviteitswinst. Lucy Kok, onderzoeker bij SEO: 'Deze bedragen zijn wij niet gewend. In andere kosten-batenanalyses uitgevoerd door SEO Economisch Onderzoek levert een euro besteed aan een (medische) interventie ongeveer € 3,- tot € 5,- op. Dieetadvisering is dus zéér kosteneffectief.'

 

Veel misverstanden over plantaardige vleesvervangers

Consumenten zijn vaak niet op de hoogte van de voedingswaarde van plantaardige vleesvervangers. Plantaardige vleesvervangers zijn voedingskundig volwaardig alternatief voor vlees. Dit blijkt uit onderzoek van voorlichtingsorganisatie Milieu Centraal. Plantaardige alternatieven zijn beter voor het milieu dan dierlijke vleesvervangers en bevatten ook voldoende belangrijke voedingsstoffen. Dit is bij veel consumenten niet bekend. Volgens het onderzoek zijn mensen die vaak vlees eten in de veronderstelling dat zij zonder vlees te eten weinig voedingsstoffen binnen krijgen. Van de mensen die wel af en toe vlees vervangen denkt een aantal dat plantaardige alternatieven niet volwaardig zijn.

 

Glycemische index klopt niet altijd                        

Het hormoon glucoseafhankelijk insulinotropisch polypeptide (GIP) speelt een sleutelrol bij de opname van glucose uit langzaam en snel verteerbare zetmeelrijke voedingsmiddelen.

Producten met langzaam verteerbaar zetmeel geven meestal een lage glycemische respons. Producten met snel verteerbaar zetmeel geven daarentegen meestal een hoge glycemische respons. Onderzoekers van Topinstituut Food and Nutrition (TIFN), het Universitair Medisch Centrum Groningen en de universiteit van Glasgow hebben nu ontdekt dat dit niet op gaat voor alle zetmeelrijke producten. De TIFN-onderzoekers stelden namelijk vast dat het gebruik van brood en pasta resulteerde in een vergelijkbare glycemische respons. Maar ondanks dat de respons vergelijkbaar was, verteerde de glucose in de pasta langzamer.

 

Verder deze maand:

‘Twee derde van kinderen ontbijt het liefst met snacks’

Gezondheidsklachten door gebruik van supplementen bij medicatie

Tweederde jongeren heeft vervelende bijwerkingen van energiedrankjes

Meer over
Lees ook
Blog: (Bijna) diëtist

Blog: (Bijna) diëtist

Wanneer mensen horen dat ik Voeding en Diëtetiek studeer, verandert een etentje vaak spontaan in een impromptu intakegesprek. “Zijn koolhydraten nou goed of slecht?” Zo begint het meestal. Soms wijzen ze naar de pasta op hun bord: “Is dit wel gezond?”

Vertrouwen van klanten in merken na nep-nieuws ongewijzigd

Vertrouwen van klanten in merken na nep-nieuws ongewijzigd

Nep-nieuws over grote merken tast het vertrouwen van klanten in het merk niet aan. Dit blijkt uit een onderzoek van Yang Cheng van de North Carolina State University.Volgens Cheng is er veel eerder onderzoek verricht naar de reactie van consumenten op nep-nieuws op sociale media, maar er is weinig gekeken naar hoe dit het vertrouwen in merken kan beïnvloeden....

McDonald’s introduceert veggie nuggets

McDonald’s introduceert veggie nuggets

Fastfoodketen McDonald’s biedt haar kip nuggets vanaf deze week ook in een vegetarische variant aan. Met de Veggie Nuggets wil McDonalds’s inspelen op de groeiende behoefte van gasten om minder vlees te consumeren.Dat meldt McDonald’s gisteren. De fastfoodketen zegt te zien dat steeds meer gasten ervoor kiezen om een keertje geen vlees te eten. Veggie...