Eerste voedselverpakking met braille in Nederland

soep

Soepfabrikant Naturally Tasty en ontwerpbureau DiDutch hebben een verpakking voor soep ontworpen met braille op het label. Het is de eerste levensmiddelenverpakking met braille op de Nederlandse markt.

Fabrikanten van geneesmiddelen zijn sinds 2005 verplicht hun verpakking te voorzien van braille, maar andere retailers besteden er tot nu toe weinig aandacht aan. Bijzonder, vindt DiDutch designer Tim Velthuis, want in Nederland zijn 350.000 mensen blind of slechtziend. De ontwikkelaars hopen met de brailleverpakking de zelfstandigheid van de doelgroep te vergroten en vragen aandacht voor blinden en slechtzienden.

Keerzijde is wel: in Nederland leest of gebruikt slechts zo’n 10% van de blinden en slechtzienden braille. En het aantal daalt, schrijft RTL Nieuws in een artikel over de nieuwe verpakking. Mirjam Boers, werkzaam bij het informatiepunt van de Oogvereniging, vertelt in het artikel waarom het aantal braillelezers afneemt: "Daar zijn verschillende redenen voor. Voor mensen die slechtziend raken op oudere leeftijd is het niet eenvoudig meer om te leren. En er zijn veel alternatieven met spraak op je mobiele telefoon en tablet, waardoor het lezen van braille minder noodzakelijk is."

Desondanks is Boers, die zelf blind is, blij met het initiatief: "Het geeft aandacht aan braille. Ook een goedziende merkt het op in de winkel." De emmervormige verpakking met rode linzensoep van Naturally Tasty komt in drie talen (Nederlands, Frans en Duits) en is vanaf eind mei verkrijgbaar bij zo’n honderd supermarkten. 

Lees ook
Tientallen gezonde voeding-oplossingen gekoppeld tijdens matchmaking event

Tientallen gezonde voeding-oplossingen gekoppeld tijdens matchmaking event

Tijdens het tweede matchmaking event van Brave New Food op 14 oktober vonden ruim 200 gesprekken plaats tussen gevestigde food-bedrijven en innovatieve start-ups. Thema was Healthy Food Solutions.

Danone moderniseert Nutricia

Danone moderniseert Nutricia

Nutricia bestaat 125 jaar en dat viert moederbedrijf Danone met forse investeringen. Het voedingsmiddelenbedrijf moderniseert de fabriek in Zoetermeer, zodat de productiecapaciteit van babyvoeding en medische voeding groter wordt, terwijl het water- en energieverbruik juist resp. 50 en 25 % dalen.

40 miljoen euro groeigeld voor waterflesjes met geur

40 miljoen euro groeigeld voor waterflesjes met geur

Air up, een Duitse scale-up die smaak aan water toevoegt via speciale geurpods, haalt €40 miljoen groeigeld binnen in een nieuwe investeringsronde geleid door Five Seasons Ventures. De fabrikant wil verder uitbreiden in Europa en ook naar de Verenigde Staten.