Eerste voedselverpakking met braille in Nederland

soep

Soepfabrikant Naturally Tasty en ontwerpbureau DiDutch hebben een verpakking voor soep ontworpen met braille op het label. Het is de eerste levensmiddelenverpakking met braille op de Nederlandse markt.

Fabrikanten van geneesmiddelen zijn sinds 2005 verplicht hun verpakking te voorzien van braille, maar andere retailers besteden er tot nu toe weinig aandacht aan. Bijzonder, vindt DiDutch designer Tim Velthuis, want in Nederland zijn 350.000 mensen blind of slechtziend. De ontwikkelaars hopen met de brailleverpakking de zelfstandigheid van de doelgroep te vergroten en vragen aandacht voor blinden en slechtzienden.

Keerzijde is wel: in Nederland leest of gebruikt slechts zo’n 10% van de blinden en slechtzienden braille. En het aantal daalt, schrijft RTL Nieuws in een artikel over de nieuwe verpakking. Mirjam Boers, werkzaam bij het informatiepunt van de Oogvereniging, vertelt in het artikel waarom het aantal braillelezers afneemt: "Daar zijn verschillende redenen voor. Voor mensen die slechtziend raken op oudere leeftijd is het niet eenvoudig meer om te leren. En er zijn veel alternatieven met spraak op je mobiele telefoon en tablet, waardoor het lezen van braille minder noodzakelijk is."

Desondanks is Boers, die zelf blind is, blij met het initiatief: "Het geeft aandacht aan braille. Ook een goedziende merkt het op in de winkel." De emmervormige verpakking met rode linzensoep van Naturally Tasty komt in drie talen (Nederlands, Frans en Duits) en is vanaf eind mei verkrijgbaar bij zo’n honderd supermarkten. 

Lees ook
Personalised Nutrition For All-challenge zoekt innovatieve hulpmiddelen

Personalised Nutrition For All-challenge zoekt innovatieve hulpmiddelen

Om de innovatie van gepersonaliseerde voeding te versnellen, lanceren EIT Food, Foodvalley NL en Food Innovation Hub Europe de challenge Personalised Nutrition For All. Startups en multistakeholdergroepen worden uitgenodigd om hun ideeën voor gepersonaliseerde voeding in de dienen. De winnaars ontvangen een budget van €30.000 euro om hun idee verder...

WUR: Houdbaarheids-iconen op verpakkingen kunnen voedselverspilling verminderen

WUR: Houdbaarheids-iconen op verpakkingen kunnen voedselverspilling verminderen

Houdbaarheids-iconen op de verpakking kunnen consumenten helpen om minder voedsel te verspillen. Dat blijkt uit onderzoek van Wageningen University & Research. Het onderzoek laat zien dat het loont om te investeren in duidelijke houdbaarheidsinformatie op de verpakking en biedt aanknopingspunten voor de praktijk.

HAS Food Experience presenteert innovaties gericht op een betere wereld

HAS Food Experience presenteert innovaties gericht op een betere wereld

Tijdens de veertiende HAS Food Experience op 1 februari presenteerden de studenten van de HAS Hogeschool hun innovatieve oplossingen op het gebied van food aan professionals in het werkveld. In vijf categorieën reikten de jury’s een award uit voor het beste project.