Energierijke tussendoortjes maken niet iedereen dik

Jonge, slanke mensen komen niet aan van energierijke snacks. Dit verrassende resultaat blijkt uit promotieonderzoek van de Wageningen UR, bij afdeling Humane Voeding.

Jonge, slanke mensen komen niet aan van energierijke snacks. Dit verrassende resultaat blijkt uit promotieonderzoek van de Wageningen UR, bij afdeling Humane Voeding.

Promovendus Mirre Viskaal-van Dongen en hoogleraar Sensoriek en Eetgedrag Kees de Graaf, onderzochten bij 16 mannen en 66 vrouwen met een gezond gewicht het effect van tussendoortjes op het lichaamsgewicht. Hierbij maakten zij onderscheid tussen snacks die rijk zijn aan energie, zoals pinda's en snoeprepen en laagcalorische tussendoortjes, zoals fruit. Ook keken zij naar het tijdstip van snacken: tussendoor of bij de maaltijden. Verder waren de proefpersonen vrij om te eten wat zij wilden.

Het populaire idee is dat je van snacken dik wordt', zegt De Graaf. 'We hadden dan ook verwacht dat energierijke snacks tussendoor zouden leiden tot een verhoging van het lichaamsgewicht, een inkopper.'

Compensatie
De resultaten van het onderzoek lieten dit echter niet zien. Er was na acht weken geen verschil in gewicht tussen proefpersonen die energierijke of energiearme snacks aten. Dit geeft volgens De Graaf aan dat de proefpersonen het snacken compenseerden door minder andere dingen te eten. Ook kan volgens hem de lage leeftijd van de proefpersonen een rol spelen, zij waren gemiddeld 22 jaar oud. 'Het zou interessant zijn de proef te herhalen met wat oudere proefpersonen, of bij mensen die gemakkelijk overgewicht ontwikkelen', aldus de hoogleraar.

Meer over
Lees ook
Blog: (Bijna) diëtist

Blog: (Bijna) diëtist

Wanneer mensen horen dat ik Voeding en Diëtetiek studeer, verandert een etentje vaak spontaan in een impromptu intakegesprek. “Zijn koolhydraten nou goed of slecht?” Zo begint het meestal. Soms wijzen ze naar de pasta op hun bord: “Is dit wel gezond?”

Vertrouwen van klanten in merken na nep-nieuws ongewijzigd

Vertrouwen van klanten in merken na nep-nieuws ongewijzigd

Nep-nieuws over grote merken tast het vertrouwen van klanten in het merk niet aan. Dit blijkt uit een onderzoek van Yang Cheng van de North Carolina State University.Volgens Cheng is er veel eerder onderzoek verricht naar de reactie van consumenten op nep-nieuws op sociale media, maar er is weinig gekeken naar hoe dit het vertrouwen in merken kan beïnvloeden....

McDonald’s introduceert veggie nuggets

McDonald’s introduceert veggie nuggets

Fastfoodketen McDonald’s biedt haar kip nuggets vanaf deze week ook in een vegetarische variant aan. Met de Veggie Nuggets wil McDonalds’s inspelen op de groeiende behoefte van gasten om minder vlees te consumeren.Dat meldt McDonald’s gisteren. De fastfoodketen zegt te zien dat steeds meer gasten ervoor kiezen om een keertje geen vlees te eten. Veggie...