Beeld: Guillaume Périgois via Unsplash

De Europese Commissie (EC) en 65 belanghebbenden uit de sector ondertekenden begin juli de EU-gedragscode voor verantwoordelijke levensmiddelenbedrijven en marketingpraktijken. Het is de volgende stap in de “Van boer tot bord”-strategie.

De gedragscode is onderdeel van de inspanningen van de Europese Unie om gezonde en duurzame voedingsopties beter beschikbaar en betaalbaarder te maken, met als uiteindelijk doel de ecologische voetafdruk verkleinen. De “Van boer tot bord”-strategie maakt deel uit van de Europese Green Deal, een strategie die een langetermijnvisie uiteenzet voor de transformatie van de manier waarop we voedsel produceren, distribueren en consumeren.

Een ‘baanbrekende oplossing’ en ‘het begin van een dynamisch proces’, noemt de EC de gedragscode in het persbericht. De aanpak waarbij een dialoog met meerdere belanghebbenden wordt gehouden, kan als model dienen voor wereldwijde transformatie. De Commissie wil de gedragscode presenteren tijdens de top over voedselsystemen van de Verenigde Naties later dit jaar.

65 ondertekenaars

De Europese Commissie werkte bij de ontwikkeling van de gedragscode samen met verenigingen en bedrijven, met actieve betrokkenheid van andere belanghebbenden, zoals internationale organisaties, ngo’s, vakbonden en ondernemersorganisaties.

Op de dag van de presentatie (5 juli 2021) ondertekenden 65 pioniersbedrijven en -verenigingen de gedragscode, waarvan 26 voedselproducenten, 14 detailhandelaars, 1 deelnemer uit de voedseldienstensector en 24 verenigingen. Onder andere AB Inbev, Ahold Delhaize, Danone, Nestlé, Royal DSM en Unilever doen mee.

Partijen die de gedragscode ondertekenen, verbinden zich ertoe hun bijdrage aan een duurzame transitie te versnellen, aldus het persbericht van de EC. Zij onderschrijven met hun toezeggingen de doelstellingen van de gedragscode en moedigen soortgelijke bedrijven aan om ook deel te nemen.

Voor verenigingen zijn er zeven ambitieuze doelstellingen, die samenhangen met acties om de overgang naar gezonde en duurzame consumptiepatronen te bevorderen. Doel is de impact van voedselverwerking en -verkoop en de eigen activiteiten van voedseldiensten op de duurzaamheid te verkleinen, en om de duurzaamheid van voedselwaardeketens met betrekking tot de primaire producenten en andere actoren in de keten te verbeteren.

Bedrijven vinden in de gedragscode een kader voor koplopers, gericht op ambitieuze verbintenissen met meetbare resultaten op uiteenlopende gebieden: van dierenwelzijn tot suikerreductie en het terugdringen van de broeikasgasemissies in hun volledige productassortiment.

Altijd op de hoogte blijven?