Europees Parlement stemt in met transparantere voedselregels

Flags in front of the European Parliament

Het Europees Parlement heeft een bindend voorstel om de Europese voedselwetgeving transparanter te maken afgelopen dinsdag gesteund tijdens een zitting in Straatsburg. Het voorstel moet de veiligheidsbeoordeling van ‘gevoelige substanties’ als pesticiden en genetisch gemanipuleerd voedsel opener en betrouwbaarder te maken.

Glyfosaat

&lsquoMet de wijziging van de Europese voedselwetgeving geeft het Europees Parlement gehoor aan een initiatief tegen glyfosaat, dat opkwam voor meer openheid bij het nemen van beslissingen over voedsel en pesticiden. De verandering is tegelijk ook in lijn met de aanbevelingen die vorige week werden gedaan door de pesticidecommissie van het Europees Parlement. De nieuwe wetgeving gaat in als ook de EU-lidstaten hiermee instemmen’.

Aanpassing voedselwetgeving

‘Door deze aanpassing aan de voedselwetgeving kan Europa niet langer voedingsmiddelen of pesticides goedkeuren op basis van geheime industrie-studies, zoals het geval was bij de goedkeuring van het omstreden gif glyfosaat’ licht Europarlementariër Anja Hazekam van de Partij voor de Dieren toe. ‘Onderzoek moet voortaan gebeuren door onafhankelijke wetenschappers die hun bevindingen openlijk delen. Dat is een grote zege voor de voedselveiligheid en de gezondheid van mens en dier’.

De Partij voor de Dieren steunt het voorstel

‘De enige verantwoorde leidraad om te bepalen of voedsel en andere stoffen die we binnen krijgen veilig zijn, is het voorzorgsbeginsel’, vervolgt Hazekamp. ‘De gezondheid van mens en dier en het recht op een gezonde leefomgeving moeten altijd voorrang hebben op commerciële belangen van de gifproducenten,’

 



Meer over
Lees ook
Vertrouwen van klanten in merken na nep-nieuws ongewijzigd

Vertrouwen van klanten in merken na nep-nieuws ongewijzigd

Nep-nieuws over grote merken tast het vertrouwen van klanten in het merk niet aan. Dit blijkt uit een onderzoek van Yang Cheng van de North Carolina State University.Volgens Cheng is er veel eerder onderzoek verricht naar de reactie van consumenten op nep-nieuws op sociale media, maar er is weinig gekeken naar hoe dit het vertrouwen in merken kan beïnvloeden....

McDonald’s introduceert veggie nuggets

McDonald’s introduceert veggie nuggets

Fastfoodketen McDonald’s biedt haar kip nuggets vanaf deze week ook in een vegetarische variant aan. Met de Veggie Nuggets wil McDonalds’s inspelen op de groeiende behoefte van gasten om minder vlees te consumeren.Dat meldt McDonald’s gisteren. De fastfoodketen zegt te zien dat steeds meer gasten ervoor kiezen om een keertje geen vlees te eten. Veggie...

Beyond Meat maakt ‘burgers’ voor McDonald’s

Beyond Meat maakt ‘burgers’ voor McDonald’s

Beyond Meat kan binnenkort mogelijk nog een grote fastfoodketen aan zijn klantenbestand toevoegen: McDonald’s. De fabrikant van vleesvervangers heeft een plantaardig alternatief ontwikkeld voor de BLT burgers.Vooralsnog gaat het om een lokale proef in Canada. Bij 28 restaurants in de Canadese provincie Ontario zet McDonald’s een plantaardige burger...