FEVIA stimuleert innovatie op scholen

attachment-geen-afbeelding-vmtfood-be

Om innovatie te stimuleren en om jongeren in dit proces te betrekken, organiseren FEVIA en FEVIA Vlaanderen al vijf jaar lang jaarlijks twee wedstrijden met betrekking tot voedingsinnovatie.

Dit jaar namen negen teams uit het secundair onderwijs deel aan ‘Trofee Vlaanderen’. Twaalf teams uit het hoger onderwijs, waarvan zeven uit Vlaanderen en Brussel, waagden hun kans bij ‘ECOTROPHELIA’.

Een team van de Gentse Universiteit en de Gentse Hogeschool sleepte met het dessertbier Beer4Dreams de FEVIA Ecotrophelia prijs in de wacht. De heerlijke alcoholische drank is net als bijvoorbeeld koffie bijzonder geschikt als dessertdrank. Het innovatieve karakter, het duurzaam gebruik, de valorisatie van nevenstromen en het ijzersterke marketingdossier overtuigde de jury.

Trofee Vlaanderen

De Trofee Vlaanderen ging naar Speculeux, het product van het team van het Onze-Lieve-Vrouw Instituut uit Zele. Het gaat om een heerlijke mœlleux met speculaassmaak. Het product zelf bestaat uit twee spuitzakken, de ene gevuld met witte chocoladevulling, de andere met speculaasdeeg. De consument kan zelf de grootte van het gebak bepalen voor het nog even de oven in moet. Het product kan diepgevroren worden en heeft zo een lange houdbaarheidstermijn.

Chris Moris, algemeen directeur FEVIA: “Met hun kenmerkend creatief enthousiasme bedenken de studenten steeds weer originele voedingsproducten, die duurzaamheid koppelen aan de vereiste technische en wettelijke aspecten van productontwikkeling.”

Lees ook
Onderzoek legt misvattingen over o.a. plantaardige voeding bloot

Onderzoek legt misvattingen over o.a. plantaardige voeding bloot

Er bestaan nog veel misvattingen over plantaardig eten, concludeert Upfield na een studie onder ruim duizend Nederlanders. Het gebrek aan kennis kan leiden tot productkeuzes die milieubelastender en minder gezond zijn dan de consument eigenlijk voor ogen heeft.

Slim verpakken geeft zoetere smaak

Slim verpakken geeft zoetere smaak

Psychologische processen kunnen de smaakwaarneming en de keuze voor producten met een verlaagd suikergehalte beïnvloeden. Dit inzicht kan helpen de consumentenacceptatie van deze voedingsproducten te verhogen.

Innovatie plantaardige eiwitten: smaak, textuur en prijs zijn bepalend

Innovatie plantaardige eiwitten: smaak, textuur en prijs zijn bepalend

De transitie van dierlijke naar plantaardige eiwitten is een van de belangrijkste items binnen de food innovatie. Met een groeiende wereldbevolking en de klimaatverandering is ons huidige dieet weinig toekomstbestendig. We moeten minder dierlijk eiwit consumeren. De uitdaging is om consumenten zover te krijgen dat ze kiezen voor een plantaardig alternatief.