Finalisten beste schoollunch bekend

attachment-Logo-beste-schoollunch

De twaalf finalisten van De beste schoollunch Nederland! zijn vorige week bekend gemaakt. Gedurende de komende zal op elke school een prijsuitreiking plaatsvinden. In de finale maken de scholen kans op een mobiele keuken ter waarde van vijfduizend euro.

Om gezond lunchen onder de aandacht te brengen op basisscholen is dit najaar de

wedstrijd De beste schoollunch van Nederland! uitgeschreven. Alle leerlingen in de groepen 5 tot en met 8 van de basisschool werden uitgedaagd om zelf een lekkere, gezonde en het liefst ook duurzame lunch te maken.

 

Finalisten

De finalisten zijn scholen in Hoogeenveen, Bathmen, Laren, Lelystad, Uitgeest, Rotterdam, Doorn, Goes, Schijdel en Weert. De winnaars van elke provincie staan op de website van Steunpunt Smaaklessen en Schoolgruiten. Alleen uit Friesland en Groningen zijn geen inzendingen ontvangen.

 

Inzendingen

Inzendingen varieerden van zelfgebakken brood met gegrilde groenten uit de moestuin tot originele vruchtensappen van fruit uit het seizoen. Om het geheel af te maken werd de tafel verrassend versierd. Van het geheel werd een flitsende reportage gemaakt.

 

Kookboek

De komende weken bezoekt elke provinciale jury de winnende school om de zelfgemaakte lunch te proeven en hun rapport toe te lichten. De school ontvangt die dag een fruitmand voor de gehele school en een kinderkookpakket met daarin mixers, gardes, keukenmachines en weegschalen. Daarnaast komen de beste recepten van elke provincie in een kinderkookboek. Dit kookboek is komend jaar verkrijgbaar in elke Lidl-supermarkt.

 

Initiatief

De wedstrijd is een initiatief van het Steunpunt Smaaklessen & SchoolGruiten (Wageningen University, onderdeel van Wageningen UR) en het Voedingscentrum.

 

Website:

Steunpunt Smaaklessen en Schoolgruiten

 

Lees ook:

Leerlingen strijden om beste lunch van Nederland

Meer over
Lees ook
Blog: (Bijna) diëtist

Blog: (Bijna) diëtist

Wanneer mensen horen dat ik Voeding en Diëtetiek studeer, verandert een etentje vaak spontaan in een impromptu intakegesprek. “Zijn koolhydraten nou goed of slecht?” Zo begint het meestal. Soms wijzen ze naar de pasta op hun bord: “Is dit wel gezond?”

Vertrouwen van klanten in merken na nep-nieuws ongewijzigd

Vertrouwen van klanten in merken na nep-nieuws ongewijzigd

Nep-nieuws over grote merken tast het vertrouwen van klanten in het merk niet aan. Dit blijkt uit een onderzoek van Yang Cheng van de North Carolina State University.Volgens Cheng is er veel eerder onderzoek verricht naar de reactie van consumenten op nep-nieuws op sociale media, maar er is weinig gekeken naar hoe dit het vertrouwen in merken kan beïnvloeden....

McDonald’s introduceert veggie nuggets

McDonald’s introduceert veggie nuggets

Fastfoodketen McDonald’s biedt haar kip nuggets vanaf deze week ook in een vegetarische variant aan. Met de Veggie Nuggets wil McDonalds’s inspelen op de groeiende behoefte van gasten om minder vlees te consumeren.Dat meldt McDonald’s gisteren. De fastfoodketen zegt te zien dat steeds meer gasten ervoor kiezen om een keertje geen vlees te eten. Veggie...