Food-groepen Wageningen University doen samen onderzoek

attachment-geen-afbeelding-vmtfood-be

De leerstoelgroepen van Wageningen University op het gebied van levensmiddelen starten een gezamenlijk onderzoeksprogramma om complexiteit in voedselproductie en voedselopname vanuit verschillende vakgebieden te kunnen benaderen. Het daartoe in het leven geroepen Food System Dynamics-onderzoeksprogramma schept inmiddels vijf posities voor jonge onderzoekers.

De Food Science Cluster bestaat uit de leerstoelgroepen Laboratory of Food Chemistry, Laboratory of Food Microbiology, Food Process Engineering Group, Food Quality and Design en Physics and Physical Chemistry of Foods.

Twee thema’s

De samenwerking richt zich op de structuur van voedingsmiddelen en hun effect op de opname van voedingsstoffen in het menselijk lichaam. De projecten in het programma zijn gecentreerd rond twee thema’s.

In het thema Food production dynamics gaat het erom de efficiëntie in de voedselketen van landbouw tot industriële verwerking verder verhogen. Daarin worden nu nog veel reststromen en afval gecreëerd die beter benut kunnen worden.

Het andere thema Food digestion dynamics legt een verbinding tussen voedsel- en voedingswetenschappen, waarbij de samenstelling en structuur van levensmiddelen bepalen hoe bij de voedselvertering in het lichaam voedingsstoffen worden vrijgemaakt en opgenomen.

Complexe systemen

Het omvangrijke onderzoekscluster wil met deze samenwerking complexe systemen aanpakken met een brede en degelijke wetenschappelijke basis. Dit moet leiden tot de ontwikkeling van nieuwe, veilige en duurzame producten en productieprocessen.

Daaruit komen op termijn geschikte levensmiddelen voort die voldoen aan specifieke behoeften, terwijl tegelijk een voedselcircuit ontstaat dat veilig is en geen afval kent.

Meer over
Lees ook
Vertrouwen van klanten in merken na nep-nieuws ongewijzigd

Vertrouwen van klanten in merken na nep-nieuws ongewijzigd

Nep-nieuws over grote merken tast het vertrouwen van klanten in het merk niet aan. Dit blijkt uit een onderzoek van Yang Cheng van de North Carolina State University.Volgens Cheng is er veel eerder onderzoek verricht naar de reactie van consumenten op nep-nieuws op sociale media, maar er is weinig gekeken naar hoe dit het vertrouwen in merken kan beïnvloeden....

McDonald’s introduceert veggie nuggets

McDonald’s introduceert veggie nuggets

Fastfoodketen McDonald’s biedt haar kip nuggets vanaf deze week ook in een vegetarische variant aan. Met de Veggie Nuggets wil McDonalds’s inspelen op de groeiende behoefte van gasten om minder vlees te consumeren.Dat meldt McDonald’s gisteren. De fastfoodketen zegt te zien dat steeds meer gasten ervoor kiezen om een keertje geen vlees te eten. Veggie...

Beyond Meat maakt ‘burgers’ voor McDonald’s

Beyond Meat maakt ‘burgers’ voor McDonald’s

Beyond Meat kan binnenkort mogelijk nog een grote fastfoodketen aan zijn klantenbestand toevoegen: McDonald’s. De fabrikant van vleesvervangers heeft een plantaardig alternatief ontwikkeld voor de BLT burgers.Vooralsnog gaat het om een lokale proef in Canada. Bij 28 restaurants in de Canadese provincie Ontario zet McDonald’s een plantaardige burger...