Foodsquad maakt weg vrij voor ondernemers

attachment-Foodsquad

Het innovatienetwerk Foodsquad gaat zich komende jaren inzetten voor innovaties op het gebied van voeding en leefstijl. Daarmee willen ze antwoord geven op de vraag hoe de Agrifood-sector een bijdrage kan leveren aan de gezondheid van mensen. Foodsquad wil met het programma ‘Foodsquad Opens Doors’ de weg vrijmaken voor ondernemers die bij willen dragen aan gezonde innovaties.

De partners van Foodsquad zijn onder andere de bedrijven Hutten, Sligro Food Group, AgriFood Capital, Jeroen Bosch Ziekenhuis, Omnivoor en Addam. Zij gaan zich komende jaren inzetten voor innovaties rondom voeding en leefstijl. Daarbij wordt samengewerkt met externe partijen die het programma kunnen voorzien van kennis, expertise en faciliteiten. Het programma is een unieke aanpak in Nederland, waar ruim 2,4 miljoen euro beschikbaar  voor wordt gesteld.

Specifieke doelgroepen

Daarnaast zullen een aantal grote innovatieprojecten rond voeding en leefstijl invulling krijgen. Er wordt bijvoorbeeld gewerkt aan leefstijlprogramma’s voor specifieke doelgroepen als ouderen en patiënten met een chronische aandoening. Ook worden voorbeeldmodellen ontwikkeld voor bijvoorbeeld gezonde school- of bedrijfsrestaurants. Momenteel wordt er gewerkt aan een digitaal platform rond aangepaste voeding voor diëtisten en patiënten.

Kleine ondernemers

Een belangrijk onderdeel van het programma is dat regionale ondernemers voor hun innovaties geholpen kunnen worden door de partners van Foodsquad. Dat kan door bijvoorbeeld gebruik te maken van faciliteiten of real-life testomgevingen, door kennis met elkaar te delen of door gebruik te maken van netwerken van de partners. In Nederland vinden zogenoemde food-ondernemers met goede ideeën het vaak nog lastig de weg naar de markt in de foodsector te vinden.

Lees ook
Blog: (Bijna) diëtist

Blog: (Bijna) diëtist

Wanneer mensen horen dat ik Voeding en Diëtetiek studeer, verandert een etentje vaak spontaan in een impromptu intakegesprek. “Zijn koolhydraten nou goed of slecht?” Zo begint het meestal. Soms wijzen ze naar de pasta op hun bord: “Is dit wel gezond?”

Alea Publishers neemt de vakbladen Vleesmagazine en Voeding Nu over van Vakmedianet

Alea Publishers neemt de vakbladen Vleesmagazine en Voeding Nu over van Vakmedianet

Vandaag maakt uitgeverij Alea Publishers bekend twee bladen van uitgeverij Vakmedianet over te nemen per 1 maart 2021. Het gaat om Vlees Magazine en Voeding Nu.Uitgeefdirecteur Roeland Dobbelaer van Alea Publishers over de overname: ”Voor onze jonge uitgeverij is dit een mooie stap. Beide bladen passen goed in onze portfolio van vakbladen in de foodbranche....

De praktijk van Daphne Hieltjes: ‘(H)erkenning voor de opbouw van online connectie'

De praktijk van Daphne Hieltjes: ‘(H)erkenning voor de opbouw van online connectie'

Daphne Hieltjes is holistisch onlinediëtist. Ze inspireert en ondersteunt mensen naar een gezondere leefstijl.Daphne heeft eind 2019 de deeltijdstudie Voeding en Diëtetiek afgerond en is nu ongeveer een jaar onlinediëtist. Ze wist al snel dat ze niet de typische diëtist wilde worden die haar cliënten in een praktijk ziet. Het plaatsonafhankelijk zijn...