Foodsquad maakt weg vrij voor ondernemers

attachment-Foodsquad

Het innovatienetwerk Foodsquad gaat zich komende jaren inzetten voor innovaties op het gebied van voeding en leefstijl. Daarmee willen ze antwoord geven op de vraag hoe de Agrifood-sector een bijdrage kan leveren aan de gezondheid van mensen. Foodsquad wil met het programma ‘Foodsquad Opens Doors’ de weg vrijmaken voor ondernemers die bij willen dragen aan gezonde innovaties.

De partners van Foodsquad zijn onder andere de bedrijven Hutten, Sligro Food Group, AgriFood Capital, Jeroen Bosch Ziekenhuis, Omnivoor en Addam. Zij gaan zich komende jaren inzetten voor innovaties rondom voeding en leefstijl. Daarbij wordt samengewerkt met externe partijen die het programma kunnen voorzien van kennis, expertise en faciliteiten. Het programma is een unieke aanpak in Nederland, waar ruim 2,4 miljoen euro beschikbaar  voor wordt gesteld.

Specifieke doelgroepen

Daarnaast zullen een aantal grote innovatieprojecten rond voeding en leefstijl invulling krijgen. Er wordt bijvoorbeeld gewerkt aan leefstijlprogramma’s voor specifieke doelgroepen als ouderen en patiënten met een chronische aandoening. Ook worden voorbeeldmodellen ontwikkeld voor bijvoorbeeld gezonde school- of bedrijfsrestaurants. Momenteel wordt er gewerkt aan een digitaal platform rond aangepaste voeding voor diëtisten en patiënten.

Kleine ondernemers

Een belangrijk onderdeel van het programma is dat regionale ondernemers voor hun innovaties geholpen kunnen worden door de partners van Foodsquad. Dat kan door bijvoorbeeld gebruik te maken van faciliteiten of real-life testomgevingen, door kennis met elkaar te delen of door gebruik te maken van netwerken van de partners. In Nederland vinden zogenoemde food-ondernemers met goede ideeën het vaak nog lastig de weg naar de markt in de foodsector te vinden.

Lees ook
Consumentenbond: ‘Fabrikanten zetten consumenten andermaal op het verkeerde been rond gezonde voeding’

Consumentenbond: ‘Fabrikanten zetten consumenten andermaal op het verkeerde been rond gezonde voeding’

Onschuldige marketing of bewuste misleiding? In een artikel ‘Toch niet zo gezond’ in de Consumentengids van februari trekt de Consumentenbond fel van leer tegen een aantal fabrikanten die de regels rond gezondheidsclaims niet zo nauw lijken te nemen.Fabrikanten gebruiken nog steeds claims, afbeeldingen en namen om hun producten een gezond imago te geven....

Grote steun Nationale Week Zonder Vlees ondanks pandemie

Grote steun Nationale Week Zonder Vlees ondanks pandemie

De steun voor de Week Zonder Vlees is ook dit jaar onverminderd groot. De vierde editie wordt door 61 bedrijven gesteund. Dit zijn voornamelijk bedrijven in de voedingsindustrie, waaronder acht supermarkten. Nieuw dit jaar zijn onder andere Hema en De Vegetarische Slager.De Nationale Week Zonder Vlees vindt dit jaar plaats van 8 t/m 14 maart. Op 19...

Boeklancering: 77 fabels & feiten over kindervoeding

Boeklancering: 77 fabels & feiten over kindervoeding

‘Tijdens mijn zwangerschap kan ik beter geen koffie drinken’, ‘Het aantal borstvoedingen per etmaal ligt vast’ en ‘Mijn kind mag niet vegetarisch eten’ zijn drie voorbeelden van fabels die worden besproken in het nieuwe boek 77 fabels & feiten over kindervoeding.Voeding Nu sprak met auteur Hans Kraak, (per 1 maart hoofdredacteur van het Nederlands Tijdschrift...