Foodwatch dient klacht in tegen McDonald’s

Fastfood

Voedselwaakhond Foodwatch stelt dat McDonald’s de regels heeft gebroken wat betreft kindermarketing en dient daarom bij de Reclame Code Commissie (RCC) een klacht in tegen de fastfoodketen.

Sinds 1 juli 2020 is het in Nederland niet langer toegestaan om kinderidolen in reclames gericht op kinderen van 7 tot 12 jaar voor voedingsmiddelen te gebruiken, tenzij die voldoen aan de voedingskundige criteria. Volgens Foodwatch is dat bij de Happy Meals van McDonald’s, waar het om gaat, niet het geval. Zo bevatten de hamburgers en McFish in de Happy Meals te veel calorieën (514, respectievelijk 547 kcal).

Ondanks het verbod betrapte Foodwatch enkele filialen van de fastfoodgigant op het reclame maken op Instagram voor Happy Meals met kinderidolen. Het punt hierbij is dat Instagram – net als veel andere social mediakanalen – een minimum leeftijd van 13 jaar hanteert. In de praktijk blijkt echter dat jongere kinderen deze gestelde leeftijdsgrens makkelijk kunnen omzeilen en zo toch worden blootgesteld aan deze reclames.

  McDonald's op Instagram
Van links naar rechts: Instagram-posts van McDonald’s Ermelo (19 februari 2021), en McDonald’s Strand Horst (25 juni 2020). (Screenshots van Foodwatch, genomen op 27/05/2021)

Groter onderliggend probleem

Het is Foodwatch dan ook vooral te doen om het aanpassen van de huidige, volgens Foodwatch verouderde, wetgeving. Zo is niet duidelijk in welke mate dergelijke reclames toegestaan zijn op social mediakanalen en waar de verantwoordelijkheid ligt van de leeftijdscontrole op social mediakanalen.

Ook richt Foodwatch het vizier op influencers: personen die via hun social mediakanalen adverteren voor producten en zo hun volgers proberen te verleiden tot het aanschaffen van deze producten. Naast McDonald’s noemt Foodwatch Coca-Cola, Haribo en Milka als voorbeelden van bedrijven die influencers inzetten. Ook omtrent deze vorm van adverteren zijn er regels, maar in die regels zitten veel onduidelijkheden.

Zo moeten influencers wanneer zij tegen betaling adverteren dit bij hun berichten vermelden, maar wat als een influencer op zijn of haar social media foto’s met bepaalde producten van bijvoorbeeld McDonald’s plaatst om kans te maken op een bepaalde prijs? Of als een influencers foto’s van een product plaatst in de hoop door dat bedrijf benaderd te worden dit tegen betaling te gaan doen? Foodwatch: “De regels omtrent online en kindermarketing lopen enorm achter op de slimme marketingtrucs van bedrijven. Influencers hebben veel invloed op kinderen en jongeren – en daar maken bedrijven gebruik van.”

 

Meer duidelijkheid

De hoop van Foodwatch is dat de klacht tegen McDonald’s bij de RCC leidt tot meer duidelijkheid over de regels omtrent online marketing gericht op kinderen. De voedselwaakhond voelt zich hierbij gesterkt door het rapport ‘Monitor Kindermarketing voor Voedingsproducten’ van het ministerie van VWS.

Altijd op de hoogte blijven? 

Neem een abonnement
  
Lees ook
Foodwatch: Te veel pesticiden in fruit voor kinderen

Foodwatch: Te veel pesticiden in fruit voor kinderen

Er zitten te veel pesticiden in fruit dat populair is bij kinderen, zoals mandarijnen en sinaasappelen. Dat concludeert Foodwatch na een analyse van de residu-cijfers van groente en fruit van Nederlandse Voedsel en Warenautoriteit (NVWA).

Gouden Windei naar Jumbo

Gouden Windei naar Jumbo

Jumbo 'won' het Gouden Windei voor Jumbo Ice Tea Feel Immune, Inner Beauty en Good Energy. In de jaarlijkse verkiezing van Foodwatch bepaalden Nederlandse consumenten dat dit het meest misleidende voedselproduct van 2022 is.

Kabinet wil kindermarketing voor ongezonde voeding inperken

Kabinet wil kindermarketing voor ongezonde voeding inperken

Om de gezonde keuze makkelijker te maken, wil het kabinet reclames voor ongezonde voeding die gericht zijn op kinderen wettelijk inperken. Staatssecretaris Van Ooijen komt met een wet die kindermarketing voor ongezonde producten moet tegengaan. Voor gezond eten en drinken blijft reclame gericht op kinderen wel toegestaan.