Foodwatch dient klacht in tegen McDonald’s

Fastfood

Voedselwaakhond Foodwatch stelt dat McDonald’s de regels heeft gebroken wat betreft kindermarketing en dient daarom bij de Reclame Code Commissie (RCC) een klacht in tegen de fastfoodketen.

Sinds 1 juli 2020 is het in Nederland niet langer toegestaan om kinderidolen in reclames gericht op kinderen van 7 tot 12 jaar voor voedingsmiddelen te gebruiken, tenzij die voldoen aan de voedingskundige criteria. Volgens Foodwatch is dat bij de Happy Meals van McDonald’s, waar het om gaat, niet het geval. Zo bevatten de hamburgers en McFish in de Happy Meals te veel calorieën (514, respectievelijk 547 kcal).

Ondanks het verbod betrapte Foodwatch enkele filialen van de fastfoodgigant op het reclame maken op Instagram voor Happy Meals met kinderidolen. Het punt hierbij is dat Instagram – net als veel andere social mediakanalen – een minimum leeftijd van 13 jaar hanteert. In de praktijk blijkt echter dat jongere kinderen deze gestelde leeftijdsgrens makkelijk kunnen omzeilen en zo toch worden blootgesteld aan deze reclames.

  McDonald's op Instagram
Van links naar rechts: Instagram-posts van McDonald’s Ermelo (19 februari 2021), en McDonald’s Strand Horst (25 juni 2020). (Screenshots van Foodwatch, genomen op 27/05/2021)

Groter onderliggend probleem

Het is Foodwatch dan ook vooral te doen om het aanpassen van de huidige, volgens Foodwatch verouderde, wetgeving. Zo is niet duidelijk in welke mate dergelijke reclames toegestaan zijn op social mediakanalen en waar de verantwoordelijkheid ligt van de leeftijdscontrole op social mediakanalen.

Ook richt Foodwatch het vizier op influencers: personen die via hun social mediakanalen adverteren voor producten en zo hun volgers proberen te verleiden tot het aanschaffen van deze producten. Naast McDonald’s noemt Foodwatch Coca-Cola, Haribo en Milka als voorbeelden van bedrijven die influencers inzetten. Ook omtrent deze vorm van adverteren zijn er regels, maar in die regels zitten veel onduidelijkheden.

Zo moeten influencers wanneer zij tegen betaling adverteren dit bij hun berichten vermelden, maar wat als een influencer op zijn of haar social media foto’s met bepaalde producten van bijvoorbeeld McDonald’s plaatst om kans te maken op een bepaalde prijs? Of als een influencers foto’s van een product plaatst in de hoop door dat bedrijf benaderd te worden dit tegen betaling te gaan doen? Foodwatch: “De regels omtrent online en kindermarketing lopen enorm achter op de slimme marketingtrucs van bedrijven. Influencers hebben veel invloed op kinderen en jongeren – en daar maken bedrijven gebruik van.”

 

Meer duidelijkheid

De hoop van Foodwatch is dat de klacht tegen McDonald’s bij de RCC leidt tot meer duidelijkheid over de regels omtrent online marketing gericht op kinderen. De voedselwaakhond voelt zich hierbij gesterkt door het rapport ‘Monitor Kindermarketing voor Voedingsproducten’ van het ministerie van VWS.

Lees ook
Unicef: ‘Driekwart van de kinderproducten in supermarkten is onverantwoord’

Unicef: ‘Driekwart van de kinderproducten in supermarkten is onverantwoord’

‘Bijna driekwart van de kinderproducten in Nederlandse supermarkten past niet in een gezond voedingspatroon voor kinderen. Ook wordt bij een kwart van deze producten kindermarketing gebruikt.’Dat concludeert Unicef vandaag op basis van eigen onderzoek, waarbij gekeken is naar de samenstelling en de promotie van producten voor kinderen. Het CBL noemt...

Consumentenbond: ‘Dweilen met kraan open tegen misleidende verpakkingen’

‘Op de verpakkingen van voedingsmiddelen staan nog steeds misleidende teksten. De overheid zou serieuze stappen moeten nemen om dit te stoppen.’Dat zegt de Consumentenbond, die in een onderzoek op nieuwe misleidende verpakkingen stuitte. In de Consumentengids van september 2020 laat de organisatie er zeven voorbeelden van zien. ‘Verse’ ontdooide vis Zo wordt de Italiaanse Pangasiusfilet van supermarkt Jumbo aangeprezen als verse vis. Deze Pangasius wordt echter gekweekt in Vietnam, vervolgens ingevroren en is al minstens een maand oud. Dat de vis ontdooid is, staat alleen op de achterkant van de...

Foodwatch: 'Suikerindustrie laat wetenschappers rooskleurig beeld schetsen'

Foodwatch: 'Suikerindustrie laat wetenschappers rooskleurig beeld schetsen'

De Nederlandse suikerindustrie gebruikt de wetenschap om suikerconsumptie in een positiever daglicht te stellen en de risico's op bijvoorbeeld overgewicht te bagatelliseren. Die beschuldiging uit Foodwatch. In een onderzoeksrapport vergelijkt de organisatie de strategie van de suikerindustrie met die van de tabaksindustrie, die decennialang twijfel...