Foodwatch spant rechtszaak aan tegen de Staat over separatorvlees

kroket-pixabay

Foto: Pixabay

Voedselwaakhond foodwatch start een rechtszaak tegen de Nederlandse Staat omtrent separatorvlees, ook wel “pink slime” genoemd. Volgens foodwatch maakt de Staat niet duidelijk in welke producten separatorvlees zit, breekt de Staat de Europese wet en heeft de NVWA geen mensen en middelen om toezicht te houden en in te grijpen als er iets grondig misgaat.

“Dit illegale gedrag van de Nederlandse Staat brengt ernstige risico's met zich mee voor de Nederlandse consument, omdat "pink slime" vatbaar is voor snelle bacteriegroei die ernstige darmziekten kan veroorzaken”, schrijft foodwatch. Omdat de Staat onveilig separatorvlees niet kan stoppen, vindt de voedselwaakhond dat de Staat de wet om preventief op te treden tegen gezondheidsgevaren overtreedt.

Nicole van Gemert, directeur van foodwatch: “De Staat legt enorme risico's voor de gezondheid en de portemonnee neer bij de Nederlandse consument. Dat is niet alleen een gevaar voor de volksgezondheid, maar Nederland breekt ook structureel de Europese wet. Om al deze redenen stapt foodwatch nu naar de rechter.” 

Bron: foodwatch

Lees ook
Brede maatschappelijke aanpak richting de eiwittransitie is nodig

Brede maatschappelijke aanpak richting de eiwittransitie is nodig

Inmiddels is breed bekend dat het belangrijk is om minder dierlijk eiwit te consumeren. “De verantwoordelijkheid daarvoor ligt niet alleen bij de individuele consument en de oplossing niet alleen bij innovatieve voedingsproducten, zoals vleesvervangers,” benadrukt WUR hoogleraar Consumptie en Gezonde Leefstijl Emely de Vet. Dit artikel beargumenteert...

Foodwatch: Onvoldoende bescherming tegen negatieve invloed van reclames voor voedingsmiddelen

Foodwatch: Onvoldoende bescherming tegen negatieve invloed van reclames voor voedingsmiddelen

Consumenten in Nederland worden onvoldoende beschermd tegen de negatieve invloed van reclames voor voedingsmiddelen, zegt voedselwaakhond Foodwatch. De organisatie presenteert hierover een nieuw rapport dat is uitgevoerd door onderzoeksbureau Panteia. In het rapport ‘Regulering van reclame voor voedingsmiddelen’ trekt Foodwatch de conclusie dat door...

ProVeg: “Vleesvervangers alleen goedkoper in relatieve zin”

ProVeg: “Vleesvervangers alleen goedkoper in relatieve zin”

De verkoop van vleesvervangers is de afgelopen jaren gestegen, maar in 2022 komt daar verandering, meldt marktonderzoeker IRI aan NOS

Niets meer missen over voeding?

 

Abonneer
 

of

Meld je aan voor de nieuwsbrief