Formule voor rustmetabolisme sporters wint NVVL-jaarprijs

Met de ontwikkeling van een nieuwe formule voor het rustmetabolisme van sporters hebben Jitstke Spijker en Annelies van den Hoven de NVVL-jaarprijs voor beste HBO-scriptie gewonnen. Een scriptie over de effecten van maatregelen tegen overgewicht bij de jeugd door Duijzer won de jaarprijs voor het Wetenschappelijk Onderwijs.

Met de ontwikkeling van een nieuwe formule voor het rustmetabolisme van sporters hebben Jitstke Spijker en Annelies van den Hoven de NVVL-jaarprijs voor beste HBO-scriptie gewonnen. Een scriptie over de effecten van maatregelen tegen overgewicht bij de jeugd door Duijzer won de jaarprijs voor het Wetenschappelijk Onderwijs.

Spijker en Van den Hoven ontwikkelden een formule om het energieverbruik van sporters in rust (REE) te berekenen. Het REE kan als basis dienen voor voedingsadvies aan sporters door sportdiëtisten. De formule luidt:

REE (kcal/d) = (11.797 x gewicht) + (6.487 x lengte in cm) - (5.180 x leeftijd) + (186.017 x geslacht) - 139.444
Bij geslacht moet bij mannen een 1 worden ingevuld en bij vrouwen een 0.

Overgewicht
Duijzer deed onderzoek naar de effecten van maatregelen tegen overgewicht op de jeugd bij de GGD in de regio Apeldoorn. Ze keek specifiek naar het project Okido, waarbij groep 5-basisschoolleerlingen bewust worden gemaakt van overgewicht, en naar de cursus Evenwicht, voor kinderen met overgewicht. Okido leidde op korte termijn tot meer kennis en gezonder gedrag ten aanzien van tussendoortjes en bewegen, maar had geen effect op de mate van overgewicht. Op lange termijn was er een beter houding en gedrag ten aanzien van bewegen.
Het korte- en langetermijneffect van Evenwicht was positief voor de mate van overgewicht. Het leidde tot meer kinderen met een gezond gewicht en minder kinderen met overgewicht, aldus Duijzer.

De NVVL is een beroepsvereniging voor experts op het gebied van voeding, zoals diëtisten, technologen, voedingskundigen en food marketeers.

Meer over
Lees ook
Vertrouwen van klanten in merken na nep-nieuws ongewijzigd

Vertrouwen van klanten in merken na nep-nieuws ongewijzigd

Nep-nieuws over grote merken tast het vertrouwen van klanten in het merk niet aan. Dit blijkt uit een onderzoek van Yang Cheng van de North Carolina State University.Volgens Cheng is er veel eerder onderzoek verricht naar de reactie van consumenten op nep-nieuws op sociale media, maar er is weinig gekeken naar hoe dit het vertrouwen in merken kan beïnvloeden....

McDonald’s introduceert veggie nuggets

McDonald’s introduceert veggie nuggets

Fastfoodketen McDonald’s biedt haar kip nuggets vanaf deze week ook in een vegetarische variant aan. Met de Veggie Nuggets wil McDonalds’s inspelen op de groeiende behoefte van gasten om minder vlees te consumeren.Dat meldt McDonald’s gisteren. De fastfoodketen zegt te zien dat steeds meer gasten ervoor kiezen om een keertje geen vlees te eten. Veggie...

Beyond Meat maakt ‘burgers’ voor McDonald’s

Beyond Meat maakt ‘burgers’ voor McDonald’s

Beyond Meat kan binnenkort mogelijk nog een grote fastfoodketen aan zijn klantenbestand toevoegen: McDonald’s. De fabrikant van vleesvervangers heeft een plantaardig alternatief ontwikkeld voor de BLT burgers.Vooralsnog gaat het om een lokale proef in Canada. Bij 28 restaurants in de Canadese provincie Ontario zet McDonald’s een plantaardige burger...