Frankrijk wil belasting heffen op palmolie vanwege verzadigde vetten

attachment-Nutella2

Frankrijk wil de belasting op palmolie met 300% verhogen vanwege het hoge gehalte aan verzadigde vetten en de bijbehorende gezondheidsrisico’s. Het voorstel dat de naam Nutella tax kreeg vanwege de aanwezigheid van de olie in Nutella, moet nog worden goedgekeurd.

De chocoladespread Nutella van de Italiaanse producent Ferrero, is zeer populair in Frankrijk. De Fransen consumeren 100 miljoen potten per jaar. De voorgestelde belasting zou de prijs van een kilo Nutella verhogen met 6 eurocent.

 

Verzadigde vetten

Tijdens het congres gehouden op de Health Ingredients vertelde Fabrice Turon van FAT Associes dat de verzadigde vetten in palmolie een minimaal onderdeel uitmaken van de consumptie in vergelijking met dierlijke vetten. Hij verwacht dat er echter meer wetgeving zal komen op verzadigde vetten. Hij verwees ook naar de intussen afgelaste vettax in Denemarken. “Dit betekent een dilemma voor palmolie en een kans voor zonnebloemolie.”

 

Palmolievrij

Hij liet zien dat er steeds meer producten op de markt komen met de claim palmolievrij. Deze trend begon vanwege duurzaamheid. Voor de productie van palmolie werd veel tropisch regenwoud gekapt in Indonesië. De claim palmolievrij begon al voordat de stappen werden gezet om de olie te verduurzamen.

Er zijn echter steeds meer producten op de markt zonder palmolie, maar dit niet claimen, omdat ze het niet doen vanwege duurzaamheid maar vanwege gezondheid. Ze vervangen palmolie door raapzaadolie of high oleic zonnebloemolie. Beide oliën hebben een lager gehalte aan verzadigde vetten en geen transvetten.

 

Lees ook op Voeding Nu online:

Verzadigd vet in de voeding te langzaam teruggedrongen

Hoge Gezondheidsraad België: beperk transvetzuren van industriële oorsprong

Meer over
Lees ook
Blog: (Bijna) diëtist

Blog: (Bijna) diëtist

Wanneer mensen horen dat ik Voeding en Diëtetiek studeer, verandert een etentje vaak spontaan in een impromptu intakegesprek. “Zijn koolhydraten nou goed of slecht?” Zo begint het meestal. Soms wijzen ze naar de pasta op hun bord: “Is dit wel gezond?”

Vertrouwen van klanten in merken na nep-nieuws ongewijzigd

Vertrouwen van klanten in merken na nep-nieuws ongewijzigd

Nep-nieuws over grote merken tast het vertrouwen van klanten in het merk niet aan. Dit blijkt uit een onderzoek van Yang Cheng van de North Carolina State University.Volgens Cheng is er veel eerder onderzoek verricht naar de reactie van consumenten op nep-nieuws op sociale media, maar er is weinig gekeken naar hoe dit het vertrouwen in merken kan beïnvloeden....

McDonald’s introduceert veggie nuggets

McDonald’s introduceert veggie nuggets

Fastfoodketen McDonald’s biedt haar kip nuggets vanaf deze week ook in een vegetarische variant aan. Met de Veggie Nuggets wil McDonalds’s inspelen op de groeiende behoefte van gasten om minder vlees te consumeren.Dat meldt McDonald’s gisteren. De fastfoodketen zegt te zien dat steeds meer gasten ervoor kiezen om een keertje geen vlees te eten. Veggie...