Friesland Foods en Campina gaan fuseren

Friesland Foods en Campina gaan fuseren en zullen FrieslandCampina gaan heten. Dat hebben de algemene vergadering van Zuivelcoöperatie Friesland Foods en de ledenraad van Zuivelcoöperatie Campina besloten.

Friesland Foods en Campina gaan fuseren en zullen FrieslandCampina gaan heten. Dat hebben de algemene vergadering van Zuivelcoöperatie Friesland Foods en de ledenraad van Zuivelcoöperatie Campina vanmiddag besloten. De Europese Commissie stemde onder voorwaarde in: een deel van de dagverse zuivelactiviteiten in Nederland, een kaasfabriek in Nederland en twee merken voor langhoudbare zuiveldranken in Nederland en Belgie moeten worden afgestoten. De daadwerkelijke fusie zal naar verwachting op 30 december 2008 plaatsvinden.


Voor de fusie was toestemming van de Europese Commissie nodig omdat deze van oordeel was dat de nieuwe combinatie op de markten voor dagverse zuivel en natuurgerijpte kaas in Nederland een te dominante positie zou gaan innemen. Het gaat om de markt voor langhoudbare zuiveldranken met smaak in Nederland en België en de markt voor boerderijmelk in Nederland. Cees 't Hart, de Chief Executive Officer (CEO) van FrieslandCampina: ‘We zijn verheugd met de toestemming van Brussel, maar we betreuren dat we onderdelen moeten afstoten.' Om aan de voorwaarden van de Europese Commissie tegemoet te komen zullen de activiteiten van Friesland Foods Fresh (dagverse zuivel) in Nijkerk (Nederland), de kaasfabriek van Campina Holland Cheese (natuurgerijpte kaas) in Bleskensgraaf (Nederland) en de merken Yogho Yogho en Choco Choco (langhoudbare zuiveldranken) in Nederland en België worden afgestoten. Bovendien zal FrieslandCampina het merk Friesche Vlag voor dagverse zuivel in Nederland voor een meerjarige periode in licentie geven aan de koper van Friesland Foods Fresh. FrieslandCampina blijft eigenaar van het merk Friesche Vlag en blijft het voeren voor onder andere langhoudbare zuiveldranken en koffieverrijkers.


Door te fuseren verwachten beide zuivelcoöperaties beter te kunnen anticiperen en slagvaardiger te kunnen reageren op de steeds sneller veranderende marktomstandigheden, de verdergaande liberalisering en de toenemende concurrentie. Zowel regionaal als wereldwijd.

Meer over
Lees ook
Blog: (Bijna) diëtist

Blog: (Bijna) diëtist

Wanneer mensen horen dat ik Voeding en Diëtetiek studeer, verandert een etentje vaak spontaan in een impromptu intakegesprek. “Zijn koolhydraten nou goed of slecht?” Zo begint het meestal. Soms wijzen ze naar de pasta op hun bord: “Is dit wel gezond?”

Vertrouwen van klanten in merken na nep-nieuws ongewijzigd

Vertrouwen van klanten in merken na nep-nieuws ongewijzigd

Nep-nieuws over grote merken tast het vertrouwen van klanten in het merk niet aan. Dit blijkt uit een onderzoek van Yang Cheng van de North Carolina State University.Volgens Cheng is er veel eerder onderzoek verricht naar de reactie van consumenten op nep-nieuws op sociale media, maar er is weinig gekeken naar hoe dit het vertrouwen in merken kan beïnvloeden....

McDonald’s introduceert veggie nuggets

McDonald’s introduceert veggie nuggets

Fastfoodketen McDonald’s biedt haar kip nuggets vanaf deze week ook in een vegetarische variant aan. Met de Veggie Nuggets wil McDonalds’s inspelen op de groeiende behoefte van gasten om minder vlees te consumeren.Dat meldt McDonald’s gisteren. De fastfoodketen zegt te zien dat steeds meer gasten ervoor kiezen om een keertje geen vlees te eten. Veggie...