Fruit advergames werken averechts bij kinderen

attachment-fruit-advergame

Uit onderzoek van de UvA blijkt dat advergames over fruit niet zorgen voor een hogere fruitinname bij kinderen. Het blijkt zelfs dat kinderen na het spelen van deze spelletjes meer snoep eten. Advergames zijn online spelletjes ter promotie van een bepaald product of merk. Het onderzoek is gepubliceerd in The American Journal of Clinical Nutrition. 

De communicatiewetenschappers van de UvA onderzochten wat het spelen van advergames die snoep en fruit promoten voor effect heeft op de voedselinname van kinderen. In totaal deden 270 kinderen tussen de 8 en 10 jaar mee aan het onderzoek. Een spel waarin voedsel wordt gepromoot leidt tot een hogere calorie-inname ongeacht het soort voedsel in het spel. De kinderen die fruitspelletjes speelden aten niet meer fruit maar hadden wel een hogere energie-inname. Het spelen van een advergame over speelgoed leidde niet tot een hogere energie-inname. In de controlegroep werd geen spel gespeeld en ook geen hogere calorie-inname geconstateerd.

 

Lees ook op Voeding Nu online:

Hogere groente-inname bij kinderen die met het gezin eten

Verband tussen media en voeding belicht door tool

Kinderartsen bezorgd om voedingstoestand kinderen

Meer over
Lees ook
Blog: (Bijna) diëtist

Blog: (Bijna) diëtist

Wanneer mensen horen dat ik Voeding en Diëtetiek studeer, verandert een etentje vaak spontaan in een impromptu intakegesprek. “Zijn koolhydraten nou goed of slecht?” Zo begint het meestal. Soms wijzen ze naar de pasta op hun bord: “Is dit wel gezond?”

Vertrouwen van klanten in merken na nep-nieuws ongewijzigd

Vertrouwen van klanten in merken na nep-nieuws ongewijzigd

Nep-nieuws over grote merken tast het vertrouwen van klanten in het merk niet aan. Dit blijkt uit een onderzoek van Yang Cheng van de North Carolina State University.Volgens Cheng is er veel eerder onderzoek verricht naar de reactie van consumenten op nep-nieuws op sociale media, maar er is weinig gekeken naar hoe dit het vertrouwen in merken kan beïnvloeden....

McDonald’s introduceert veggie nuggets

McDonald’s introduceert veggie nuggets

Fastfoodketen McDonald’s biedt haar kip nuggets vanaf deze week ook in een vegetarische variant aan. Met de Veggie Nuggets wil McDonalds’s inspelen op de groeiende behoefte van gasten om minder vlees te consumeren.Dat meldt McDonald’s gisteren. De fastfoodketen zegt te zien dat steeds meer gasten ervoor kiezen om een keertje geen vlees te eten. Veggie...