Gasten gaan voor beleving

Volgens horeca-ondernemers gaan hun gasten de komende jaren op zoek naar beleving en een bijzondere ervaring. Ook hebben mensen in het kader van overgewicht behoefte aan bitesize : meerdere kleinere gerechten. Eten moet gezond, zinnenprikkelend en van streekproducten bereid zijn.

Volgens horeca-ondernemers gaan hun gasten de komende jaren op zoek naar beleving en een bijzondere ervaring. Ook hebben mensen in het kader van overgewicht behoefte aan bitesize : meerdere kleinere gerechten. Eten moet gezond, zinnenprikkelend en van streekproducten bereid zijn, met duidelijke smaken en tastbare texturen. Dit en meer kwam afgelopen maand uit het Horecava Trendonderzoek van Rozenbrood prognose & strategie.


Puur en structuur


Mensen realiseren steeds meer wat ze eten en kiezen voor veiligheid. De ondernemers verwachten dat naast voedselproducenten ook chef-koks als betrouwbare vraagbaak voor gasten kunnen fungeren. De zintuiglijke belevenis staat ook bovenaan. Mensen willen geen zachte moesachtige structuur meer maar eten dat knappert, knispert en knakt in de mond. De tastbare textuur geeft het gevoel een eerlijk en puur product te eten. Gasten willen niet toenemen in gewicht dus is er vraag naar bitesize, dat ook gemakkelijk is en mooi oogt.


Consument bepaalt


De aanbodgerichte maatschappij is veranderd in een vraaggerichte maatschappij. Consumenten drukken met ethische of religieuze redenen hun identiteit uit en willen slimmer en mooier worden. Nanon Soeters van Rozenbrood licht toe: ‘Mensen hebben specifieke wensen. Hoe bedien je bijvoorbeeld vegetarier 2.0? Het stoffige imago is grotendeels niet meer terecht.' In Nederland zijn ondernemingen waarvan de consument bepaalt hoe het menu eruit ziet in opkomst.


Besparen


Dat de consument minder tijd heeft is bekend, Mensen willen naast gemak tegenwoordig ook steeds meer seizoensgebonden producten en met gemaksvoedsel zal daarop worden ingespeeld. Natuurlijk heeft de economische crisis invloed op het menu. De consument wil dat ook de horeca bespaart, door alle onderdelen van een dier te gebruiken: bouillon trekken van de botten. En de mogelijkheid van de kok die met boodschappen van de gast diens maaltijd bereid in een restaurant.


Thema's


Voor dit onderzoek is aan horecaondernemers gevraagd, naar aanleiding van eerder Horecava Trendonderzoek, welke voedsel- en horecatrends hun gasten komend jaar belangrijk vinden. Deze trends zijn verdeeld onder vier thema's: Safety First voor veiligheid, Tickle My senses voor prikkeling van de zintuigen, Feed My Need voor identiteit en Easy Everything voor gemak. De thema's zijn gebaseerd op basisbehoeftes van consumenten die voortvloeien uit politieke, economische, demografische en technologische ontwikkelingen.

Meer over
Lees ook
Vertrouwen van klanten in merken na nep-nieuws ongewijzigd

Vertrouwen van klanten in merken na nep-nieuws ongewijzigd

Nep-nieuws over grote merken tast het vertrouwen van klanten in het merk niet aan. Dit blijkt uit een onderzoek van Yang Cheng van de North Carolina State University.Volgens Cheng is er veel eerder onderzoek verricht naar de reactie van consumenten op nep-nieuws op sociale media, maar er is weinig gekeken naar hoe dit het vertrouwen in merken kan beïnvloeden....

McDonald’s introduceert veggie nuggets

McDonald’s introduceert veggie nuggets

Fastfoodketen McDonald’s biedt haar kip nuggets vanaf deze week ook in een vegetarische variant aan. Met de Veggie Nuggets wil McDonalds’s inspelen op de groeiende behoefte van gasten om minder vlees te consumeren.Dat meldt McDonald’s gisteren. De fastfoodketen zegt te zien dat steeds meer gasten ervoor kiezen om een keertje geen vlees te eten. Veggie...

Beyond Meat maakt ‘burgers’ voor McDonald’s

Beyond Meat maakt ‘burgers’ voor McDonald’s

Beyond Meat kan binnenkort mogelijk nog een grote fastfoodketen aan zijn klantenbestand toevoegen: McDonald’s. De fabrikant van vleesvervangers heeft een plantaardig alternatief ontwikkeld voor de BLT burgers.Vooralsnog gaat het om een lokale proef in Canada. Bij 28 restaurants in de Canadese provincie Ontario zet McDonald’s een plantaardige burger...