‘Gemiddelde inname mono- en disachariden stabiel gebleven’

attachment-D-Suiker_cropped-79-446-332-24-13

De inname van mono- en disachariden is vanaf 1987 vrij stabiel gebleven. Deze schommelt tussen de 120 en 130 gram per dag per hoofd van de bevolking. Dit staat in het factsheet ‘Consumptie van suikers in Nederland, Deel 1: totaal suikers’ van Kenniscentrum Suiker & Voeding (KSV).

Universiteit Wageningen heeft in opdracht van het KSV een voedingsmiddelentabel voor suikers en toegevoegde suikers samengesteld en deze gekoppeld aan de meest recente Voedselconsumptiepeiling. Op basis van deze informatie maakte KSV twee factsheets over suiker en toegevoegde suiker, die begin september uitkwamen. Hierin is te lezen dat KSV vindt dat er een vertekend beeld ontstaat doordat media zogenaamde ‘supplygegevens’ presenteren als inname cijfers. Supplygegevens geven de totale suikervoorziening van Nederland aan. Hieronder wordt de suiker inclusief de suiker veevoer en non-foodartikelen gerekend.

26 kilo toegevoegde suikers

Niet alleen de inname van suiker is in de afgelopen decennia stabiel gebleven, ook de inname van toegevoegde suikers is volgens KSV nauwelijks veranderd. Volgens de VCP van 2007-2010 nemen Nederlanders gemiddeld 26 kilogram aan toegevoegde suikers per jaar in. Productgroepen die de grootste bijdrage leveren aan de inname van toegevoegde suikers in de Nederlandse voeding zijn frisdrank, zuivelproducten en cake en koek.

Van huishoudelijk naar industrieel

Hoewel onze suiker inname stabiel blijft, is er in de loop der jaren wel een verschuiving in gebruik van mono- en disachariden opgetreden, namelijk van het huishouden naar de industriële sector. ‘Waar onze grootouders vroeger zelf suiker aan hun yoghurt toevoegden, doet de industrie dat tegenwoordig voor ons’, aldus het KSV.

Lees verder op Voeding Nu online:

Vet- of suikertax heeft invloed op koopgedrag

Meer over
Lees ook
Vertrouwen van klanten in merken na nep-nieuws ongewijzigd

Vertrouwen van klanten in merken na nep-nieuws ongewijzigd

Nep-nieuws over grote merken tast het vertrouwen van klanten in het merk niet aan. Dit blijkt uit een onderzoek van Yang Cheng van de North Carolina State University.Volgens Cheng is er veel eerder onderzoek verricht naar de reactie van consumenten op nep-nieuws op sociale media, maar er is weinig gekeken naar hoe dit het vertrouwen in merken kan beïnvloeden....

McDonald’s introduceert veggie nuggets

McDonald’s introduceert veggie nuggets

Fastfoodketen McDonald’s biedt haar kip nuggets vanaf deze week ook in een vegetarische variant aan. Met de Veggie Nuggets wil McDonalds’s inspelen op de groeiende behoefte van gasten om minder vlees te consumeren.Dat meldt McDonald’s gisteren. De fastfoodketen zegt te zien dat steeds meer gasten ervoor kiezen om een keertje geen vlees te eten. Veggie...

Beyond Meat maakt ‘burgers’ voor McDonald’s

Beyond Meat maakt ‘burgers’ voor McDonald’s

Beyond Meat kan binnenkort mogelijk nog een grote fastfoodketen aan zijn klantenbestand toevoegen: McDonald’s. De fabrikant van vleesvervangers heeft een plantaardig alternatief ontwikkeld voor de BLT burgers.Vooralsnog gaat het om een lokale proef in Canada. Bij 28 restaurants in de Canadese provincie Ontario zet McDonald’s een plantaardige burger...