Gezonde snacks bij de kassa zorgen er niet voor dat consumenten ongezonde snacks laten liggen

GEZONDE - VERLEIDING - SUPERMARKT

Gezonde snacks bij de kassa zorgen er niet voor dat consumenten ongezonde snacks laten liggen. Dat blijkt uit Nederlands onderzoek gepubliceerd door BMC Public Health.

Wel waren mensen erg positief over de toevoegingen van gezondere producten bij de kassa. De studie is ontstaan uit samenwerking met Amsterdam Healthy Weight Programme, Amsterdam Health & Technology Institute (AHTI) en Albert Heijn supermarkten.

Door middel van een experiment hebben de onderzoekers onderzochten of de verkoop van ongezonde snacks kan worden ontmoedigd door ‘de gezonde kassa’ te introduceren.

De ‘gezonde’ kassa

‘De gezonde kassa’ is een initiatief van de Albert Heijn en bestaat uit een selectie van ‘gezondere’ snacks geplaatst bij de kassa. Het assortiment ‘gezondere’ snacks bestond uit producten die al verkrijgbaar zijn attachment-07-Beautiful-Fruit-Wallpapers-300x188 in de Albert Heijn en uit nieuwe producten. Dit waren stukken fruit, flessen water en voorverpakte groente maar ook smoothies en notenrepen. De gezondere producten werden geplaatst aan het begin en einde van de kassa. Ongezonde snacks als chocola en snoep bleef boven de kassa.

Het experiment

Het effect is in acht interventieweken en acht controleweken gemeten. Daarbij werden de effecten bij 15 en 9 controlesupermarkten gemeten. Deze supermarkten zijn in Amsterdam, Rotterdam, Den Haag en Utrecht. De verkoop van gezonde en ongezonde snacks is gemeten in verkoopdata. Een klantenevaluatie (via vragenlijsten) is uitgevoerd bij 3 supermarkten. Deze vragenlijst focuste zich op de mening van klanten over ‘de gezonde kassa’.

Geen effect, wel tevreden

Uit het onderzoek kwam naar voren dat er geen duidelijk verschil was tussen de verkoopcijfers van ongezonde snacks tussen de controle en interventiesupermarkten. Per 100 klanten werden er gemiddeld 1,7 ongezonde snacks gekocht bij interventie supermarkten en 1,4 bij controle supermarkten. 264 klanten beantwoorden de vragenlijsten. Uit de vragenlijsten kwam naar voren dat 41 procent de ‘gezonde kassa’ had opgemerkt. Wel waren 80 procent van de ondervraagden tevreden met de gezonde kassa.

Het onderzoek concludeert dan ook dat er verder onderzoek gedaan moet worden om erachter te komen hoe mensen gemotiveerd kunnen worden om de gezonde keuze te maken.

Lees ook
Nederlander wil wel minder snoepen, maar gezond aanbod ontbreekt

Nederlander wil wel minder snoepen, maar gezond aanbod ontbreekt

Tweederde van de Nederlanders wil minder snoepen en snacken of is hier al actief mee bezig, maar gebrek aan gezond aanbod maakt het lastig. Dat blijkt uit onderzoek van het Voedingscentrum.

Schooltuin, samen eten of koken helpt

Schooltuin, samen eten of koken helpt

Gezond en duurzaam eten is een belangrijk thema voor opgroeiende kinderen en jongeren. Het verdient de voortdurende aandacht, ook op school. De effectiviteit van voedselonderwijs wordt vergroot door kennis te combineren met vaardigheden, zoals eten bereiden, proeven, samen eten of tuinieren in de schooltuin, en het betrekken van ouders hierbij.

Wat moet je eten voor gezond hart?

Wat moet je eten voor gezond hart?

Het is zo langzamerhand wel duidelijk wat gezonde voeding moet zijn. Niettemin kan het geen kwaad de kennis af en toe aangescherpt te krijgen. Uit een omvangrijke analyse van meta-analyses door onderzoekers uit Napels komt de bevestiging van wat we al wisten, plus een paar aardige nieuwe aanbevelingen om het hart gezond te houden. Geen vleeswaren en...