Gezonde voeding voor schoolgaande kinderen

attachment-Schoolkinderen

Bij 95 procent van de dikke kinderen zou een lifestyle-interventie moeten volstaan. Dit zei kinderarts Agnes Clement-de Boers tijdens de bijeenkomst Vraag het de Expert die afgelopen week plaatsvond. De bijeenkomst was bedoeld voor diëtisten om van elkaar, een kinderarts en een pedagoog te leren.

Kinderarts Agnes Clement-de Boers ging in op de fysiologie en medische aandachtspunten van het schoolkind. In slechts vijf procent van de gevallen van overgewicht is er sprake van een medische oorzaak. Bij 95 procent van de dikke kinderen zou lifestyle interventie dus moeten volstaan. Clement pleit daarom voor preventie. Hierbij moet er wel voor gewaakt worden dat kinderen geen tekorten krijgen. De Nutrient-Rich Food Index is daarbij een goed hulpmiddel.

 

Cognitieve ontwikkeling

Pedagoog Elizabeth Riemens gaf een lezing over ontwikkeling en opvoeding van kinderen en de rol die de diëtist daarbij kan spelen. Voor diëtisten is het belangrijk om in te kunnen schatten hoever een kind cognitief ontwikkeld is. Voor de behandeling is het een groot verschil of een kind wel of niet in staat is om oorzaakgevolg relaties te begrijpen.

 

Meekijken

Ook benadrukte Riemens dat een professional ouders niet kan vertellen hoe zij het moeten doen. Je kunt enkel over hun schouder meekijken en verwoorden wat je ziet. Bovendien moeten diëtisten niet focussen op wat niet mag, maar op  wat wel mag. Uit de zaal kwam een belangrijk struikelblok naar voren. Wat te doen als één van de ouders, om welke reden dan ook, niet betrokken is bij de dieetbehandeling van het kind? Op deze vraag kon geen waterdicht antwoord gegeven worden, behalve: probeer contact te zoeken met deze ouder.

 

De bijeenkomst werd georganiseerd door de Nederlandse Zuivel Organisatie (NZO) in samenwerking met de NVD en DCN.

 

Websites:

Nederlandse Zuivel Organisatie (NZO)

Nederlandse Vereniging van Diëtisten (NVD)

Diëtisten Coöperatie Nederland (DCN)

Meer over
Lees ook
Vertrouwen van klanten in merken na nep-nieuws ongewijzigd

Vertrouwen van klanten in merken na nep-nieuws ongewijzigd

Nep-nieuws over grote merken tast het vertrouwen van klanten in het merk niet aan. Dit blijkt uit een onderzoek van Yang Cheng van de North Carolina State University.Volgens Cheng is er veel eerder onderzoek verricht naar de reactie van consumenten op nep-nieuws op sociale media, maar er is weinig gekeken naar hoe dit het vertrouwen in merken kan beïnvloeden....

McDonald’s introduceert veggie nuggets

McDonald’s introduceert veggie nuggets

Fastfoodketen McDonald’s biedt haar kip nuggets vanaf deze week ook in een vegetarische variant aan. Met de Veggie Nuggets wil McDonalds’s inspelen op de groeiende behoefte van gasten om minder vlees te consumeren.Dat meldt McDonald’s gisteren. De fastfoodketen zegt te zien dat steeds meer gasten ervoor kiezen om een keertje geen vlees te eten. Veggie...

Beyond Meat maakt ‘burgers’ voor McDonald’s

Beyond Meat maakt ‘burgers’ voor McDonald’s

Beyond Meat kan binnenkort mogelijk nog een grote fastfoodketen aan zijn klantenbestand toevoegen: McDonald’s. De fabrikant van vleesvervangers heeft een plantaardig alternatief ontwikkeld voor de BLT burgers.Vooralsnog gaat het om een lokale proef in Canada. Bij 28 restaurants in de Canadese provincie Ontario zet McDonald’s een plantaardige burger...