‘Gezonder etende kinderen door sociaal aanpassingsgedrag’

attachment-fat-child-kid_cropped-170-0-0-0-0

Als kinderen elkaars eet- en snoepgedrag nabootsen, kun je dan via leeftijdsgenoten ook proberen om kinderen minder of gezonder te laten eten? Daar lijkt het wel op.

Gedragswetenschapper Kirsten Bevelander deed er onderzoek naar bij kinderen van de basisschoolleeftijd, op hun eigen scholen en in een supermarkt.

Imitatiegedrag

Op grond van verschillende experimenten concludeert Bevelander dat kinderen elkaar inderdaad beïnvloeden, en dat dat ook onbewust kan gaan. ‘Kinderen hebben vaak niet door dat ze het eetgedrag van een ander kopiëren’, licht ze toe. ‘Zelfs als je ze een dag voor het experiment hebt verteld hoe imitatiegedrag werkt, hebben ze op de dag zelf niet door dat ze dat doen. Het gaat ook enorm snel: als een door ons geïnstrueerd kind iets te eten of snoepen pakte, had het andere kind dat van niks wist, een grote kans om binnen vijf seconden ook wat te pakken.’

Het goede voorbeeld

Sommige kinderen laten zich minder of meer leiden door het gedrag van leeftijdsgenoten dan andere kinderen. ‘Kinderen met overgewicht hebben meer dan kinderen met een gezond gewicht de neiging om in gezelschap van iemand die veel eet, ook veel te eten’, aldus Bevelander die dit concludeert uit haar onderzoek . Ze denkt dat de sociale invloed die zo sterk werkt ook andersom te gebruiken is. ‘Kinderen gaan ook minder eten als een leeftijdgenoot minder eet.’

Uit de resultaten van dit onderzoek kan de conclusie worden getrokken dat het creëren van een gezonde omgeving waarin een goed voorbeeld gegeven wordt, grote kans heeft op volgen van dit voorbeeld.

Lees verder op Voeding Nu online:

Tilburg nu ook JOGG gemeente

Meer over
Lees ook
Blog: (Bijna) diëtist

Blog: (Bijna) diëtist

Wanneer mensen horen dat ik Voeding en Diëtetiek studeer, verandert een etentje vaak spontaan in een impromptu intakegesprek. “Zijn koolhydraten nou goed of slecht?” Zo begint het meestal. Soms wijzen ze naar de pasta op hun bord: “Is dit wel gezond?”

Vertrouwen van klanten in merken na nep-nieuws ongewijzigd

Vertrouwen van klanten in merken na nep-nieuws ongewijzigd

Nep-nieuws over grote merken tast het vertrouwen van klanten in het merk niet aan. Dit blijkt uit een onderzoek van Yang Cheng van de North Carolina State University.Volgens Cheng is er veel eerder onderzoek verricht naar de reactie van consumenten op nep-nieuws op sociale media, maar er is weinig gekeken naar hoe dit het vertrouwen in merken kan beïnvloeden....

McDonald’s introduceert veggie nuggets

McDonald’s introduceert veggie nuggets

Fastfoodketen McDonald’s biedt haar kip nuggets vanaf deze week ook in een vegetarische variant aan. Met de Veggie Nuggets wil McDonalds’s inspelen op de groeiende behoefte van gasten om minder vlees te consumeren.Dat meldt McDonald’s gisteren. De fastfoodketen zegt te zien dat steeds meer gasten ervoor kiezen om een keertje geen vlees te eten. Veggie...