Gezondere producten beter zichtbaar in de supermarkt

Gezonde boodschappen Coop

Gaan klanten meer gezonde producten in de supermarkt kopen als deze op ooghoogte worden geplaatst? Wetenschappers van het Amsterdam UMC gaan dit het komende jaar in een aantal supermarkten van Coop onderzoeken. 

Het achterliggende idee is dat door gezondere boodschappen, zoals volkorenproducten, beter zichtbaar en makkelijker toegankelijk te maken door ze op ooghoogte te plaatsen, mensen eerder deze producten dan minder gezonde alternatieven in de boodschappenkar zullen leggen. Hetzelfde geldt voor het vullen van de kassarekken met gezondere producten. Of dit ook echt het geval is, moet het onderzoek aantonen. Eerder neuropsychologisch onderzoek toonde aan dat producten die op ooghoogte geplaatst worden, inderdaad beter verkopen.

Het onderzoek loopt een jaar lang in acht verschillende supermarkten, die zijn geselecteerd in buurten waar mensen vaker een minder gezonde leefstijl hebben.

Bij deelnemers aan het onderzoek worden gezondheidswaarden als bloeddruk, bloedwaarden en buikomvang gemeten, om vast te stellen of de aanpassingen in de supermarkt ook leiden tot een betere hartgezondheid.

Het onderzoek is onderdeel van het grotere, vijfjarige onderzoeksproject SUPREME NUDGE, dat wordt gefinancierd door de Nederlandse Hartstichting en ZonMw. SUPREME NUDGE onderzoekt hoe gezonde voeding en voldoende beweging te bevorderen.

De term ‘nudge’ (duwtje) komt uit de gedragstherapie: het is een techniek waarbij mensen subtiel worden gestimuleerd om zich op een gewenste wijze te gedragen.

Lees ook
‘Onder welke omstandigheden zijn nudges effectief en aanvaardbaar?’

‘Onder welke omstandigheden zijn nudges effectief en aanvaardbaar?’

Die vraag onderzocht Laurens van Gestel, die op 2 juli promoveerde bij de Universiteit Utrecht. De sociaal- en gezondheidspsychologie onderzoeker wierp een psychologische blik op wanneer en voor wie nudges effectief en aanvaardbaar zijn.

Eetgedrag Nederlanders veranderd door COVID-19

Eetgedrag Nederlanders veranderd door COVID-19

22% van de Nederlanders eten sinds de coronacrisis gezonder en 12% juist minder gezond. Dit kwam uit onderzoek van Wageningen University & Research (WUR) naar het effect van de pandemie op ons eetgedrag.

Petitie 'Maak ons eten weer gezond' 16.000 keer getekend

Petitie 'Maak ons eten weer gezond' 16.000 keer getekend

‘Maak ons eten weer gezond!’ Dat is de oproep aan het nieuwe kabinet van bijna 16.000 Nederlanders die hun handtekening hebben gezet onder de petitie van de Alliantie Voeding voor de Gezonde Generatie en Team Gezonde Voeding Nu.