Gezondere producten beter zichtbaar in de supermarkt

Gezonde boodschappen Coop

Gaan klanten meer gezonde producten in de supermarkt kopen als deze op ooghoogte worden geplaatst? Wetenschappers van het Amsterdam UMC gaan dit het komende jaar in een aantal supermarkten van Coop onderzoeken. 

Het achterliggende idee is dat door gezondere boodschappen, zoals volkorenproducten, beter zichtbaar en makkelijker toegankelijk te maken door ze op ooghoogte te plaatsen, mensen eerder deze producten dan minder gezonde alternatieven in de boodschappenkar zullen leggen. Hetzelfde geldt voor het vullen van de kassarekken met gezondere producten. Of dit ook echt het geval is, moet het onderzoek aantonen. Eerder neuropsychologisch onderzoek toonde aan dat producten die op ooghoogte geplaatst worden, inderdaad beter verkopen.

Het onderzoek loopt een jaar lang in acht verschillende supermarkten, die zijn geselecteerd in buurten waar mensen vaker een minder gezonde leefstijl hebben.

Bij deelnemers aan het onderzoek worden gezondheidswaarden als bloeddruk, bloedwaarden en buikomvang gemeten, om vast te stellen of de aanpassingen in de supermarkt ook leiden tot een betere hartgezondheid.

Het onderzoek is onderdeel van het grotere, vijfjarige onderzoeksproject SUPREME NUDGE, dat wordt gefinancierd door de Nederlandse Hartstichting en ZonMw. SUPREME NUDGE onderzoekt hoe gezonde voeding en voldoende beweging te bevorderen.

De term ‘nudge’ (duwtje) komt uit de gedragstherapie: het is een techniek waarbij mensen subtiel worden gestimuleerd om zich op een gewenste wijze te gedragen.

Lees ook
Column: Proeven doe je met je ogen

Column: Proeven doe je met je ogen

Uit Voeding Nu 3: Of je nu ’s avonds op de bank tv kijkt, door de supermarkt loopt of onderweg bent naar je werk, bijna overal kom je in aanraking met eten en drinken. Veel mensen hebben weinig inzicht in hoe deze voedselomgeving ons gedrag beïnvloedt.

Radboudumc wil eigen voeding gezonder maken

Radboudumc wil eigen voeding gezonder maken

Vanaf 2022 gaat het Radboudumc over op gezonder voedsel, zo laat het universitair medisch centrum weten.

Column: Het belang van dubbel inleven

Column: Het belang van dubbel inleven

‘Gewoon wat gezonder eten’, een regelmatig terugkerend, goedbedoeld advies. Voor mensen die dat met gemak doen, is het soms lastig te begrijpen dat een chocoladereep minder of juist een sinaasappel extra een hele opgave kan zijn. Dat vergt inlevingsvermogen.