Gezondere producten beter zichtbaar in de supermarkt

Gezonde boodschappen Coop

Gaan klanten meer gezonde producten in de supermarkt kopen als deze op ooghoogte worden geplaatst? Wetenschappers van het Amsterdam UMC gaan dit het komende jaar in een aantal supermarkten van Coop onderzoeken. 

Het achterliggende idee is dat door gezondere boodschappen, zoals volkorenproducten, beter zichtbaar en makkelijker toegankelijk te maken door ze op ooghoogte te plaatsen, mensen eerder deze producten dan minder gezonde alternatieven in de boodschappenkar zullen leggen. Hetzelfde geldt voor het vullen van de kassarekken met gezondere producten. Of dit ook echt het geval is, moet het onderzoek aantonen. Eerder neuropsychologisch onderzoek toonde aan dat producten die op ooghoogte geplaatst worden, inderdaad beter verkopen.

Het onderzoek loopt een jaar lang in acht verschillende supermarkten, die zijn geselecteerd in buurten waar mensen vaker een minder gezonde leefstijl hebben.

Bij deelnemers aan het onderzoek worden gezondheidswaarden als bloeddruk, bloedwaarden en buikomvang gemeten, om vast te stellen of de aanpassingen in de supermarkt ook leiden tot een betere hartgezondheid.

Het onderzoek is onderdeel van het grotere, vijfjarige onderzoeksproject SUPREME NUDGE, dat wordt gefinancierd door de Nederlandse Hartstichting en ZonMw. SUPREME NUDGE onderzoekt hoe gezonde voeding en voldoende beweging te bevorderen.

De term ‘nudge’ (duwtje) komt uit de gedragstherapie: het is een techniek waarbij mensen subtiel worden gestimuleerd om zich op een gewenste wijze te gedragen.

Lees ook
Duurzame diepvriesmaaltijd-leverancier Freasy krijgt investering

Duurzame diepvriesmaaltijd-leverancier Freasy krijgt investering

Freasy, verstrekker van kant-en-klare diepvriesmaaltijden, ontvangt groeikapitaal om de online verkoop verder op te schalen. Het is de eerste investeringsronde voor het Rotterdamse bedrijf.

Kijktip: Case study over gedragsverandering, “Why does David Goggins love to suffer?”

Kijktip: Case study over gedragsverandering, “Why does David Goggins love to suffer?”

Tijdens de zomerperiode deelt de redactie van Voeding Nu elke vrijdag een kijk-, luister- of leestip. Vandaag tippen we de case study van youtuber Kiana Dochtery over wereldberoemd atleet David Goggins.

‘Onder welke omstandigheden zijn nudges effectief en aanvaardbaar?’

‘Onder welke omstandigheden zijn nudges effectief en aanvaardbaar?’

Die vraag onderzocht Laurens van Gestel, die op 2 juli promoveerde bij de Universiteit Utrecht. De sociaal- en gezondheidspsychologie onderzoeker wierp een psychologische blik op wanneer en voor wie nudges effectief en aanvaardbaar zijn.