Gezondheid niet belangrijkste reden voor aanschaf product

Gezondheid komt pas op de vijfde plek in de beoordeling van een product door de consument. Belangrijkere aspecten om een product wel of niet aan te schaffen zijn smaak, kwaliteit, prijs/aanbieding.

Als de consument binnen een productgroep een gezondere keuze wil maken let 25 procent van de ondervraagde op het aantal calorieën in een product. Dit staat in het onderzoek. Gezonde verleiding. Het werd in opdracht van de organisatie van Nederlandse cateringorganisaties (Veneca) en de Federatie Nederlandse Levensmiddelen Industrie (FNLI) uitgevoerd. 20 procent let helemaal niet op de gezondheidsaspecten. Voor een derde van de Nederlandse consumenten bestaat een gezond voedingspatroon voornamelijk uit veel groenten en fruit.

Etiket

Door duidelijke informatie op het etiket worden consumenten sneller verleid tot het maken van een gezonde keuze. De term ‘light’ wordt echter door de consumenten als onduidelijk omschreven. Een term als bijvoorbeeld ‘minder zout’ is duidelijker. De hoeveelheid van informatie op het etiket wordt door de meer dan de helft  van de ondervraagden wel als voldoende beschouwd.   

Bedrijfsrestaurants

48 procent van de ondervraagden vindt dat hun bedrijfskantine voldoende aanbod heeft om een gezonde keuze te maken. Meer dan twee derde vindt echter dat de gezonde keuze in de kantine onvoldoende onder de aandacht wordt gebracht. Algemeen secretaris van Veneca, Jos van Straten, zegt zich meer in te willen zetten om de gezonde keuze in de kantine een verleidelijke keuze te laten zijn.

Lees verder op Voeding Nu online:

Campagne voor ‘ondergewaardeerde’ peulvruchten

'Sociale omgeving noodzakelijk in strijd tegen overgewicht’

Meer over
Lees ook
Vertrouwen van klanten in merken na nep-nieuws ongewijzigd

Vertrouwen van klanten in merken na nep-nieuws ongewijzigd

Nep-nieuws over grote merken tast het vertrouwen van klanten in het merk niet aan. Dit blijkt uit een onderzoek van Yang Cheng van de North Carolina State University.Volgens Cheng is er veel eerder onderzoek verricht naar de reactie van consumenten op nep-nieuws op sociale media, maar er is weinig gekeken naar hoe dit het vertrouwen in merken kan beïnvloeden....

McDonald’s introduceert veggie nuggets

McDonald’s introduceert veggie nuggets

Fastfoodketen McDonald’s biedt haar kip nuggets vanaf deze week ook in een vegetarische variant aan. Met de Veggie Nuggets wil McDonalds’s inspelen op de groeiende behoefte van gasten om minder vlees te consumeren.Dat meldt McDonald’s gisteren. De fastfoodketen zegt te zien dat steeds meer gasten ervoor kiezen om een keertje geen vlees te eten. Veggie...

Beyond Meat maakt ‘burgers’ voor McDonald’s

Beyond Meat maakt ‘burgers’ voor McDonald’s

Beyond Meat kan binnenkort mogelijk nog een grote fastfoodketen aan zijn klantenbestand toevoegen: McDonald’s. De fabrikant van vleesvervangers heeft een plantaardig alternatief ontwikkeld voor de BLT burgers.Vooralsnog gaat het om een lokale proef in Canada. Bij 28 restaurants in de Canadese provincie Ontario zet McDonald’s een plantaardige burger...